יום ראשון, 13 במרץ 2016

חוכמת ההורוביץ

מישהו אמר לי פעם שכל ההורוביצים בעולם הם בעצם משפחה אחת. אולי שתיים. אני לא בדקתי אבל נשמע לי אחלה דבר. הכרתי כמה אנשים עם השם הורוביץ ויש מצב שהם כולם צאצאי אותו אב קדמון. אני לא גנאלוג ואין לי כוונות לגעת במגילות יוחסין המגיעות לדוד המלך. בסך הכל כמה איזכורי הורוביצים שהכרתי או שמעתי ולקינוח מבחינתי אביא את חוכמת ההורוביץ שלי. אולי תשכילו מזה ואולי לא. לא תמיד ניתן לגלות את אמריקה.
ההורוביץ הראשון שהכרתי היה יחיאל הורוביץ הגבאי של בית הכנסת בצפון דיזינגוף מספר 312 ואפילו 314. אדון יחיאל הורוביץ גר ברחוב זכריה עם אשתו צילה ממש לא רחוק מהרב רוזנטל. גם זהרירה חריפאי ושלמה שבא חוקר תל אביב שהתפלל בבית הכנסת הזה, גרו באותו רחוב מתעקל בצורת בננה. אמא שלנו קראה לו אדון חורוביץ כי פולניות מתקשות בהגיית ה המשתנה לח וככה יש לנו את אדון חורוביץ עם שלושה ילדים מוצלחים. הבן הראשון רופא פרופסור בבאר שבע, השני בכוחות הבטחון והבת זיוה יריב עיתונאית מוכשרת שדעותיה היו איך לומר קצת שונות מאביה שנדמה לי היה באצ“ל וחבש כיפה סרוגה. אדון הורוביץ היה צבע במקצועו וניהל ביד רמה את בית הכנסת ואת האירועים שבשוטף. אני זוכר אותו לטובה מהבר מצווה שלי עם ההקדשה לקיצור שולחן ערוך וגם מבר המצווה של בני הבכור ניר יוסף.
דוד הורוביץ היה הנגיד הראשון של בנק ישראל. הכרתי רק את חתימתו המופיעה על הרבה שטרות ישראל. ספרו הביוגרפי האתמול שלי בהוצאת שוקן תש“ל עם העטיפה של הצמד המפורסם רולי, מצוי אצלי ולא מצאתי שם חידושים נומיסמטיים. דולק הורוביץ כיהן כנגיד בנק ישראל מספר קדנציות עד שפשוט נמאס לו. בהמשך תופיע חתימתו על השטרות כיושב ראש המועצה המייעצת. לא בדקתי אבל יש בהחלט אפשרות סבירה שהורוביץ הזה הוא האיש הכי חתום על כסף ישראלי. לאחרונה למדתי משהו על יחסיו עם ברל כצנלסון שהיה נוקם ונוטר והכל בשל משהו שכתב בעיתון דבר והיו לצנינין בעיני ברל.

יגאל הורוביץ היה הרבה דברים ואני אזכור אותו כשר האוצר שרצה גם לפתוח כספות וגם להוריד משוגעים מהגג. אהב עסקי חלב וגלידות וגם הרבה להגיד אין לי ואין לי. האינפלציה לא נבהלה ממנו וגם הלירה התהפכה לשקל ותמיד אני שואל את עצמי ביחידות את השאלה המאד חשובה והיא, מהם הכישורים הנדרשים משר אוצר?
יחזקאל הורוביץ היה אחד הסוחרים הכי ותיקים בענף שלנו. מבחינתי היה הותיק ביותר ונדמה לי שהחל לעבוד בתחום המטבעות והבולים כבר בשנת 1952 ואולי גם באותה סביבה והיום זה אלנבי פינת גאולה. בהמשך החנות זזה כמה מטרים מערבה לכוון גאולה. הורוביץ הממושקף היה יהודי חרדי ממוצע קומה, עם כיפה שחורה ונדמה לי חסיד גור אבל אני לא חותם על זה. הורוביץ היה איש רגוע וסבלני ובעל ניסיון מעשי בתחום. יאיר נחמני יודע לחקות אותו נהדר עם תנועות ראש, כאשר הוא מסביר וממלמל לעצמו על קשיי הסוחר הבודד, הנאלץ לשלם מיסים מכל הסוגים ועוד לא הגענו לרווח ולפרנסה. בתו חנה המשיכה את העסק ולמרות ששמה כבר לא היה הורוביץ כולם קראו לה חנה הורוביץ ואפילו חנהלה הורוביץ. חנהלה ע"ה הייתה סוחרת עשר. חנה שהבינה את מהות העסק וידעה לגלגל ולהתפרנס הקפידה לסדר את המוצגים ולהקשיב ללקוחות שחלקם פשוט רצו תשומת לב. אהבתי את התנהלותה והדרך הפשוטה בה הזיזה דברים. פרידתה המהירה מאיתנו הייתה מפתיעה. פעם הקדשתי לה פוסט המסביר אולי את הקשר המסחרי בינינו.
ש. הורוביץ ושות‘ הוא משרד ותיק (1921) וגדול של עורכי דין בתל אביב. פירמה עם הרבה עובדים ויש הרבה שות‘. פעם היו הרבה עסקים עם התוספת ובנו. למשל אדלר ובנו. יש גם הקלמן מנעולים ובניו. מעולם לא ראיתי משהו עם ובתו. מעניין למה? השיפוץ האחרון של הבניין ברחוב אחד העם 31 עם התוספות המודרניות מעניין. היום אני מכיר מישהו צעיר וחמוד שעובד שם וגם את הוריו ומשפחתו. לש. הורוביץ לא היה ובנו ולכן המשרד נשאר עם השם אבל בבעלות שונה. פעם בשנות השמונים מינוס פלוס זה היה המשרד של אמנון גולדנברג שנולד בחדרה והיום על הבית שלהם ניצב קניון גדול שבנו האחים רויכמן. גולדנברג הליברל החכם, עבר למרכז ואת הדרך לרמת השרון עשה עם לקסוס מפוארת ונהג ואני ראיתיו בדרכו הנינוחה לפני שחלה. מעטים אז ידעו מה זה לקסוס. פעם שמעתי כמה משפטים המיוחסים לגבי אותו אמנון גולדנברג מש. הורוביץ. אחד מהם זה ”תכניס את היורשים לחדר בבקשה“. נדמה לי שכל אחד הוא יורש באחד הימים.
מנחם הורוביץ כתבנו בצפון. פעם צילצלו אלי מערוץ 2 ורצו לבוא לחנוק לצלם. אמרתי להם תודה אבל לא לערוץ 2 כי הניסיון האישי שלי איתם היה לא משהו. שמעתי את התחקירנית מרימה גבה ומוסיפה ”אבל זה התוכנית עם מנחם הורוביץ הנחמד. שווה בדיקה“. אמרתי ”תודה“ שוב וגם לא נוסף ומנומס. ערוץ 2 כבר אמרנו ונוסיף את הנימה של אי כבוד נשיאנו משה קצב ”ערוץ שתיים“. את הריקושטים לתוכנית שצולמה במקום אחר שמעו עד לבן יהודה 18 א‘.
אלי הורוביץ הוביל את טבע לשורה הראשונה בין חברות התרופות בעולם. גם בבנק לאומי מילא תפקיד חשוב ואפילו ארנסט יפת היה שם. פרשת המס שבה הורשע וזוכה הוכיחה את הצורך בעורכי דין המסוגלים להזיז הרים ולטעת ספק בכל פסיקה. בסופו של יום כל התרופות שבעולם לא יכולות להתמודד מול זיהום החובר לרשלנות.
ניצן הורוביץ היה עיתונאי מקורי וחכם. שמחתי מאד כשהצטרף למרצ. פעם אפילו הצטרפנו אליו לסיור קצר בתל אביב עם הסברים מאד נכונים לטעמי על הרצוי והמצוי מבחינה אורבנית וזה היה באזור פרישמן. לא היה לו סיכוי מול חולדאי. תמיד כשפניתי אליו כחבר כנסת ובאמצעות הפייסבוק הייתה תגובה כלשהי אולם שום תכלס שהעיד על משהו מעשי ותגובה אישית מצדו. פרישתו מהכנסת הוגנת וחיובית במרוץ על מושבים בודדים ולחוצים.

באוניברסיטת תל אביב של שנות השמונים פלוס, הכרתי אחד בשם הורוביץ הגיאולוג. פרופסור אהרון הורוביץ יליד תל אביב כנראה 1938, בוגר עירוני א‘ שלמד בירושלים ונשאר בה. הורוביץ חבר כבוד באגודה הגיאולוגית הישראלית. היה לו זקן דמוי הרצל אבל לא בצבע שחור וקול מאד שקט. הורוביץ הוא גיאולוג מוערך. תמיד דיבר איתנו על המון דברים ולא רק גיאולוגיה. נדמה לי שגם על מטוס קל וחיפושי נפט וגם מכוניות ספורט. היום אני מבין את ההקשר יותר טוב. היה בו משהו מאד רגוע ושליו בשילוב ידע רחב ויכולות רב תחומיות. לא חושב שראיתי אותו לחוץ או כועס. הכל היה בדרכי נועם ושלום וכאילו אחרי טיפול הוליסטי. אם רצית לשמוע אותו אז חובה להקשיב כי הקול שלו היה בדציבל מאד רגוע. אני לא זוכר משיעוריו אפילו לא משפט אחד על גיר, קירטון וקונגלומרט ובכל זאת נדמה לי שמבחינתי זה היה הדבר הכי חשוב וככה אולי הבנתי מהי אוניברסיטה ומה אומרים המספרים בסוף כל קורס. אולי לקחתי זאת מעבר לכוונת המשורר ואולי לא. פעם הסביר לנו את משמעות הציונים באוניברסיטה. הוא היה מופתע שאיש לא הבין אותם באופן רציני ויותר מזה שאיש גם לא הסביר זאת לפניו. היה שם הסבר שאני הפנמתי ואפילו הבנתי שרוב הסטודנטים הם כאלה שמשמנים את הגלגלים של המכונה המתקדמת הזקוקה לקשת רחבה של סטודנטים שישלמו חלק מהמנגנון. לא כל אחד מתאים לתואר שני ושלישי אבל איש גם לא יגיד לך את זה בתחילת הדרך. הורוביץ עשה זאת בחן ובהגינות וזו כל החוכמה כולה. אגב בנות מגיעות לאוניברסיטה בשביל ללמוד בדיוק כמו בנים ואם מגיעה חתונה אז יופי. יש לנו ניסיון אישי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה