יום שני, 14 במרץ 2016

הכנות לטיול בדמשק פרק ב'

הטיול לסוריה מקבל חיזוק וגם תפנית. כחלק מאיסוף חומר מקדים לטיול נפגשנו לאחרונה עם הדוד של אורלי שנולד בדמשק וחי בתל אביב. למי שלא זוכר אז תדעו שאורלי כהן מורמי מארגנת טיול לסוריה בעקבות משפחתה והקהילה היהודית. אני עוזר לה ומאד רוצה לבקר בסוריה הגדולה. אורלי ואני מכירים מימי הצבא ואז גם הגיע אורי והם התחתנו ואפילו גרים איתנו בראש העין סיטי. כמעט הכל סגור ואנחנו מחכים לאישורים מנהליים וכמובן לרגיעה בשטח שאוטוטו נרגע. פוטין אומר שאסד הוא הפתרון ואובמה אומר שאסד הוא הבעיה ואני אומר שאני לא יודע.




חיים די בושי הוא הדוד של אורלי. הוא אחיה של לינדה כהן ז"ל האמא של אורלי והם משפחה של 7 ילדים לברוך ואסתר די בושי מדמשק. הוא לא יודע מה מקור השם ובתעודות כתוב לוי דה בושי ואולי זה התחיל ממישהו שהתלווה למסעות נפוליאון באזורנו. אולי כן ואולי לא.


אז שמענו על החיים בסוריה משנת 1921 לערך כי זו השנה שחיים נולד והתאריך המדויק לא ברור. שמענו על בית ספר אליאנס ורחוב היהודים עם פנסיון שמעיה וגם על משפחות זגול וענתבי וגם על המהומות בפורים 1932/3 עם הסיפור המשפחתי של השוטר הסורי והאקדח שנעלם והבלאגן שליווה את הקהילה ובהמשך על לימודי הרוקחות שלמד והופרעו על ידי הצרפתים שגייסו אותו ואת אחיו בשנת 1945 למשך שנה וקצת.

הקשר עם ישראל החל כשבאו יהודים מסולל בונה לדמשק, לצורך עבודה עם האנגלים וחיים דואג ומארגן להם עזרה בסידורים שונים. במהלך לימודי הרוקחות הוא מגיע לישראל 1943 עם תנועת החלוץ לחודש ימים ומטייל בה בהדרכת זאב וילנאי המיתולוגי ואפילו האבא של מתן. שמענו על קשריו של חיים די בושי עם ירוחם כהן השליש של יגאל אלון ואיך בחג השבועות 1946 הוא מגיע לפה שנית ולתמיד כלומר לכפר גלעדי ולתל אביב.
הפרק התל אביבי של חיים די בושי החל בעבודה בבית חרושת לויט למקררים ורק בהמשך הוא מתחיל לעבוד במקצוע שלו כרוקח בבית המרקחת הוותיק קרינקין ברחוב הרצל 10. בהמשך הוא מתגייס לצבא ועובד בדג'אני, שם הוא מכיר את ויולט זוגתו לחיים שהייתה אחות ובהמשך הוא עובר לעבוד בקופת חולים כללית ביפו, רחובות ובחזרה לתל אביב סניף זמנהוף.


בשנת 1970 מתמנה חיים די בושי למזכיר הארצי של איגוד הרוקחים הארצי. בתפקיד הזה הוא מתנתק מהעיסוק בתרופות ובמירשמים כי העבודה עוסקת בתנאים, שכר ומינהלה.
חיים די בושי שומע בעצת רופאיו ואם הרופא אומר לקחת משהו הוא מציית להנחיות. כרוקח נאמן הוא מאמין גם בשמיים וגם בתרופות.


לא נראה לו שבגילו מתאים לו להגיע שוב לדמשק וסוריה והשלום לדעתו לא ממש בפתח, אבל
בגילו הוא לא מתחייב ומבקש שקט ושלום. אמן.


תגובה 1:

  1. שלום קובי, שמי קרן בושי. אבי גם היה חיים בושי, אבל לא החיים בושי עליו אתה כותב. ושם משפחתי במקור הוא לוי דה בושי. תהיתי אם יש לך אולי עוד מידע על משפחת בושי שתוכל לחלוק עמי :)
    כתובת המייל שלי היא kerenboshi@gmail.com

    השבמחק