יום שבת, 12 במרץ 2016

פרידמן זה אחלה שם, ומה זה וואבי סאבי?

אין איש בישראל שלא מכיר מישהו הנושא את השם פרידמן. ככה גם בעולם. יש המון פרידמנים בישראל ובעולם כולו. ישנה טענה שזהו השם האשכנזי הנפוץ בעולם. האומנם? לא יודע, תעזרו לי בבקשה.  פוסט משנת 2012



השכן שלי מלמעלה בבניין של החנוק קורא לי פרידמן. הסברתי לו כלומר למיקי שאני בכלל לא פרידמן ואז הוא אמר לי ש "אתם כולכם פרידמן. אפילו אם אתה לא יודע שאתה פרידמן, אז אתה פרידמן". יש מצב שהוא צודק. 

פרידמן (במקור Friedmann, נכתב גם Friedman ,Freedman ,Frydman) הוא שם משפחה שמקורו בגרמנית ומשמעותו המקורית בשפה זו היא "איש שלום". באיות Freedman המקובל אצל דוברי אנגלית הנושאים שם זה, מקבל השם משמעות של "איש חופשי". ותודה לויקי שתמיד מוכנה לעזור לכולם ובחינם.

פרידמנים
צבייה פרידמן עם שני יודים בצבייה. למה? "ככה החלטתי", אומרת צבייה
פרידמן זה אחלה שם, ומה זה וואבי סאבי? "וואבי סאבי" הנו מונח הלקוח מהתרבות היפנית המוקדמת, מטקס תה, אומנות ומצב נפשי.

בטוח שהמושג "פרידמנים" מוכר לכם. זה שם תואר כולל לאשכנזים, שעשה פריצה חזקה באח הגדול של בובליל. אולי בעצם שם קיבוצי כולל? האם זה התחיל אז בשיר המפורסם של אורי זוהר על הפטנטים? "תנור פרידמן" הונצח ב"שיר הפטנטים" המפורסם של אורי זוהר משנות ה-60 כאחת ההמצאות הישראליות המייחדות את הארץ: "כי פרידמן הוא פרידמן מה יש לדבר, כי פרידמן תמיד הוא הטוב ביותר".
בטוח שיש אספנות הקשורה למפעל פרידמן. זאביק מהשוק בדיזינגוף הראה לי פרימוס של פרידמן מפעם במצב יפה. לא נדלקתי בפעם הראשונה. גם השמיכות והכריות של פריד טובות. גם הם ותיקים ואפילו פעילים.

מיכה פרידמן ז''ל, מחלוצי תעשיית הרובוטיקה הישראלית, ראש מבריק ונפש חופשיה
אני מכיר אישית המון פרידמנים. בדרך כלל זה מתייחס לגברים. אפילו במטבעות יש לנו פרידמן, תותח על ותיק. היום אני מספר לכם על צבייה פרידמן שמבחינתי היא צבייה מסקרז'יסקו, העיר של אמא שלה, צפורה (פלה) הזכורה לטובה וגם של אמא שלי ע"ה. נכון, סקרז'יסקו קאמיינה שבפולניה, המקום שבו נולדו וגם עברו יחדיו את הטוב וגם את הנורא. מה לעשות, אדם קרוב אצל עצמו. איך אומרים פרידמנית בפולנית? פרידמנובנה! פרידה או פרידמנית זה רק בעברית.  

צבייה עם שני יודים
צבייה עם שני יודים כי ככה יותר עדיף ונכון לדעתה, בעלת אישיות נוחה ומלאת שמחת חיים. צבייה ממש כמו שמה, רזה וחטובה, נמרצת ויעילה בהתנהלותה הכללית. מצליחה ונהנית בעיסוקיה המגוונים. יצירתית, בלתי שגרתית, כנה וצעירה ברוח ובהתנהלות. יציבה ועוצמתית, וגם רכה, רגישה ונשית. כריזמתית ופעילה בתחומים מגוונים.
אפשר למצוא את צבייה במוזיאון משואה בתל יצחק וגם כפעילה בתנועת הצופים. מתברר שאפשר להיות פעילה בצופים גם אחרי גיל הנעורים. אם אנחנו בקטע של עושים צחוקים אז תדעו שיש לצבייה הומור מפותח וראייה אופטימית ומלאת שמחת חיים ומשפחתית. כשמתבוננים בפרי יצירתה, ניכרת האהבה והחום שלה לאנשים. צבייה מפרגנת ובעלת לב ענק, ויותר מכל - חולמת בגדול. הוריה של צבייה, צפורה ויצחק מנגל באו ארצה אחרי השואה, הכירו פה והתחתנו. עד כאן פרטים היסטוריים.                       

צבייה של סקרז'יסקו
אפשר לסמוך על צבייה בעיניים עצומות. מבחינתי היא זו שעושה את כל העבודה במיפגשים של שרידי השואה ומשפחותיהם ביום השואה וביום הזכרון לבני העיירה שלנו. מישהו צריך לטפל בזה. הכי כייף שזה מישהו אחר, שדואג למשלוח המכתבים, הזמנת מקום ההתכנסות, טלפונים לתיזכורת , כמו גם הכיבוד ויש עוד דברים בקטנה. צבייה תמיד שם, עם הרוגע שלה והטיפול התכליתי שנשים אלופות בו. תנו לנשים לנהל את העולם ותראו איך נגמרות המלחמות ביום אחד.

התערוכה של צבייה
קיבלתי הזמנה בדואר לתערוכה של צבייה. הופתעתי. מעולם לא ידעתי שצבייה מציירת. כנראה שלא התענינתי מספיק. ברור שהגעתי לפתיחה הכייפית עם בני משפחתה והמון אורחים. היה גם כיבוד בכבוד. זה היה בתיאטרון גבעתיים רחוב רמז 40 דרך השלום פינת יצחק רבין ב-2.2.2012 שעה 19:00. גם בלה בריקס הייתה ואפילו אפי שחק, גם הם נהנו. מעניין איך כל אחד מהם שמע על התערוכה של צבייה.
שמעתי במו אוזניי את דורון פולק האוצר אומר שם לצבייה "לדעתי את יוצרת ענקית" ועוד דברים מחמיאים. אני מאד התאהבתי בעבודותיה. הבנים המוצלחים של צביה עזרו וברכו כמו גם עוד נוספים. הרגשתי את החום והאהבה שאנשים חשים כלפיה. הסרט על אבי המשפחה מיכה פרידמן ז"ל, רץ במקביל ובעצם מהווה חלק בלתי נפרד מהתערוכה. מיכה זכרונו לברכה בעל ואבא אוהב, מחלוצי תעשיית הרובוטיקה הישראלית, ראש מבריק ונפש חופשיה ובקיצור השראה אין סופית.
כדאי לכם להגיע לשם לתיאטרון גבעתיים, כי התערוכה ננעלת ביום שבת 25.2.2012. שעות פתיחה 10:00-17:00.



"וואבי סאבי" לזכרו של מיכה פרידמן
אוצר: דורון פולק "הציור החזק של צבייה פרידמן מותיר תמיד משהו לצופה להתעמק בו, לחשוב, להרגיש אותו, ולהשלים את שחסר בו. הציור מזמין את הצופה להתעטף בחוויה היצירתית העמוקה הנעוצה בו. זהו ציור אפי, ציור בעל קווים מתומצתים בעוצמתם. ציור של מעורבות נפשית, בלי גבולות, עם מרחבי דמיון, צבע והומור רבי היקף.
צבייה פרידמן היא אישה חזקה, אישה דעתנית, אישה ביקורתית, החיים הפכו אותה ליוצרת חריפת דעה, המביאה ביטוי עז לגבהים סרקסטיים וירטואוזים בעזרת מברשת הציור שלה. סדרת ה"וואבי סאבי" שלה מקיפה יצירה מתמשכת רבת שלבים, כולה מוקדשת לזכר בעלה מיכה, שעזב אותה באמצע החיים.

וואבי סאבי
"וואבי סאבי" הנו מונח הלקוח מהתרבות היפנית המוקדמת, משל לשלבי טקס הגשת התה המסורתי. ה"וואבי סאבי" מייצג תפיסת עולם אסתטית המקבלת את היות הדברים ברי חלוף, לא מושלמים. כפי שזה בא לידי ביטוי בתפיסת הזן המקבלת את הקיום, הזמניות, והארעיות כדבר רצוי ומקובל. ואכן ה"וואבי סאבי" נתפס כיום, בניגוד לתרבויות המערב, כדבר שאינו חייב להיות מושלם ובעל סדר מובן וגמור. זהו יופיים של דברים פשוטים וצנועים.
ע"פ ספרו של לאונרד קורן, ה"וואבי סאבי" היא דרך חיים מעוררת השראה לעיצוב הבית והחיים בדרך המתחשבת בעובדה,שהחיים הם בעלי פגמים, כמו דברים מתכלים. תפיסה המקבלת דברים העשויים בקווים לא ישרים ולא מושלמים ומקובלים. ה"וואבי סאבי" הוא מצב נפשי. אמנות מעודכנת של להיות שלם עם עצמך, עם מי שאתה ועם הסביבה.
דמותה של הצעירה העומדת על הראש בלב הסלון הביתי שלה, והמצוירת מהגב על ידי האמנית, מהווה דוגמא להסתכלותה על החיים. התנהלותה העצמאית מלמדת על חשיבה מקורית ואחרת, מעין נון קונפורמיסטיות שהיא חלק מה-DNA שלה.
בסדרת הפורטרטים המסוגננים מצויות דמויות מעולם האמנות, פורטרטים של בני משפחה, אנשים מן הרחוב המצוירים בכישרון רב, כולם מאופיינים בקו שחור בולט ובטוח המוקף בשלל גוונים חיים. אנשיה של צביה פרידמן כולם מסמלים תכונה או תופעה חברתית. את כולם היא מאיירת בסגנון הדומה לרישום הקו המתומצת והביקורתי-חברתי-קלאסי של גדולי הציירים והקריקטוריסטים, שלא לומר, מאיירי הספרים הבולטים במאה העשרים.

סדרת דיוקנאות הפרות המהווה פסגה מסוימת של הקצנת ההומור האישי של פרידמן מייצגת את השקפת עולמה האלגורית, והמותירה את חותמה עלשכלו ודמיונו של הצופה בה.
רבים מציוריה של צבייה פרידמן עשויים על נייר אוקרטון או חומרי דלות החומר למיניהם. הציור שלה תמיד נראה אוורירי, מקומי ונאדר בצבעים מרהיבים. למרות שחלק מהעבודות מאופיין במשיכות מכחול הנראות לעיתים כמי שנעשו כלאחר יד, מבט חוזר בהם יגלה, מיקוד מכוון של צורות וקווים, צמצום האינפורמציה הויזואלית בדיוק כפי שהיא מבקשת למסור לצופיה.
ציורי הנוף שלה גובלים בעבודות המופשט והיא בונה אותם בצורה מיוחדת המתחברת לסגנון הדיוקנאות שלה. חלק מהעבודות מצויר ב-2 חלקים וחלקם עשוי כקבוצה הומוגנית רבת כוח. למבנה של העבודה ומסגורה יש תכנון מכוון וספציפי של היוצרת.
נראה, כי נושא ה"וואבי סאבי" טבוע באופן אותנטי אמיתי בליבה ובנפשה של צבייה פרידמן. מה שחשוב הוא הרעיון, האמת, הזרימה היומיומית וההנאה מהחיים - ולא, חלילה, ההתעסקות בדברים הטכניים הקטנים והאופנתיים. כך היא דורשת ומקיימת בחייה וכך באמנותה. לנו הצופים נותר רק לגמוע ממאגר חוויותיה וליהנות מהצפייה בציורים המקוריים והאחרים".
דורון פולק / אוצר התערוכה תודה לעידו גרומר הצלם, שכל הצילומים הם שלו וברשותו.

 תיאטרון גבעתיים התערוכה של צבייה  צילום: Ido Grumer

צבעוניות בתערוכה צילום: Ido Grumer





מי מסתכל על מי? צילום: Ido Grumer




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה