יום שני, 2 בדצמבר 2013

10 דברים שאולי לא ידעתם על חנוכה ומטבעות



מטבעות חנוכה של בנק ישראל עם חנוכיות צילום ועיצוב אליעזר מורב

10 דברים שאולי לא ידעתם על חנוכה ומטבעות 
בנק ישראל התחיל בשנת תשי"ט 1958 בהנפקת מטבעות זכרון מיוחדים לחג החנוכה. כמו עוד הרבה דברים בארצנו הקסומה לא היה רצף שיטתי ואל תנסו למצוא את השיטה כי ברור שהשיטה היא שאין שיטה.

1 המטבעות נועדו לאספנים ולא למחזור הכספים הרגיל. ב 1990 סיימו את הפרויקט. היו גם מטבעות רגילים עוברים לסוחר בתוספת המילה "חנוכה" בעברית ובאנגלית וביניהן חנוכייה זעירה. מטבעות אלו עברו במחזור הרגיל וגם בצורת סטים ארוזים יפה ויפה מאד. היו גם סטים מיוחדים שהונפקו לאספנים בשנים האחרונות, במחירים לא שווים לכל נפש.
מאז שנת 2009  אין כבר סטים  חדשים של חנוכה. ותודה לסטנלי מבנק ישראל, חג אורים שמח באשר הינך.

  2המטבע הראשון "תורה אור", מציג את המנורה כפי שהוטבעה על ידי אחרון מלכי החשמונאים מתתיהו אנטיגונוס. משני צידי המנורה שני "כוכבים", בעלי שמונה קרניים. 

תורה אור עיצוב צבי נרקיס המיטבעה הפדרלית השוויצרית בברן.

אלכסנדר ינאי החשמונאי השתמש במוטיב זה. הכוכבים אינם בדיוק כוכבים. על כך צריך פוסט נפרד
ערכו של המטבע כמחירה של חצי מנת פלאפל בבני ברק. בדרך כלל מוכרים שם מנה ב-6 ש"ח עם הכשר למהדרין. 

מטבע מקורי של מתתיהו אנטיגונוס עם המנורה הינו פריט נדיר ויקר המציאות. ידועים פריטים בודדים. מחירו של פריט במצב טוב כמחירו של חדר קטן בפרדס כ"ץ. לאחרונה נמכר מטבע כזה במצב נהדר במכירה פומבית של ד"ר רוברט דויטש בסכום של שישים אלף דולר לפני עמלה. אומרים לי שאם הקונה הוא אדון יסלזון משוויץ אז העמלה מחושבת שלא כמו לקונה רגיל. לא בטוח שהבנתי עד הסוף את המשפט האחרון. תודה

3 בקטלוג המקוון "שקל" ניתן לראות את כל מטבעות חנוכה שהונפקו. פנחס בר-זאב הקים ובנה את האתר, לטובת קהל האספנים והמתעניינים בכל העולם, חינם אין כסף. למי שלא יודע אנגלית זו בעיה. כדאי לגלוש בקטלוג שקל.  

אפשר לקרוא לפנחס גם בשמו ההולנדי פאול, למרות שלאחרונה הוא מתעקש על השם המוזר, פין חס בן-זבוב. פיני ישמח לעזור לכם בתרגום מונחים נומיסמטים מאנגלית לעברית ולהיפך. בתי המשפט בארץ נעזרים בהולנדי המעופף בשל יכולותיו המופלאות בתחום התרגום הרב לשוני, כמו גם יכולת חפרנותו המוכחת. תשאלו את כבוד השר לשעבר ד"ר שגב גונן, יבואן הסוכריות - הכדורים המפוספסים מהולנד. סיפור המשפט ותרגומו מצדיק פוסט ארוך במיוחד.


פאול בר זאב ההולנדי המעופף מחבר הקטלוג המקוון שקל

4 מטבעות חנוכה בהנפקת בנק ישראל, מציגות חנוכיות של תפוצות ישראל ברחבי העולם. איטליה, צפון אפריקה, רוסיה, בבל, דמשק, הולנד, ארצות הברית, צרפת, מצרים,  קורפו, פולין, תימן, פראג, טרזיינשטאט, אשכנז, אלג'יר, אנגליה, תוניסיה, פרס וקוצ'ין. יש גם חנוכיה מירושלים. רובן של החנוכיות עשויות ממתכת הכסף, האחרות מנחושת-ניקל. סיכום מספר החנוכיות 21. דומה לבלק ג'ק.
לעניות דעתי הקובעת, מטבעות חנוכה מקסימות. אישית אני מעדיף את החנוכיות מפולין ומרוסיה. אין לזה שום קשר לעובדה, שאמי גניה גולדה לבית הלפרן ע"ה, נולדה בסקרז'יסקו קאמיינה שבפולין ושאבי שמואל לידרמן ז"ל נולד במושבה החקלאית סלישץ זוטא שבווהלין, פעם פולניה פעם רוסיה והיום אוקראינה.
חברי אליעזר מורב חש חיבה כלפי החנוכיה מטרזין. פאול ההולנדי מחבב את הירושלמית. האם העדפת חנוכיה מסוימת מעידה על משהו בסיסי באיבחון האישיות? אשמח לתגובתכם.

5 במטבע חנוכיה מאיטליה נפלה טעות. כתבו הנוניה במקום חנוכיה. ה במקום ח ונון במקום כף. זוהי טעות במובן החנוני. ידועים שלושה פריטים חנונים. החנוכיה מאיטליה יפה מאד, עוד עיצוב מוצלח של האחים שמיר וביצוע מוצלח פחות של המיטבעה הפדרלית השוויצרית בברן. אם יש לכם חנוניה איטלקית, אתם יכולים לבלות סוף שבוע בוורונה verona העיר של רומיאו ויוליה. יש שם יריד מדהים של פריטי אספנות מגוונים, שטרות, מטבעות, בולים, בובות, קלפים ועוד הרבה דברים מוזרים ויפים. תשאלו את אלון מליס, שחזר משם הישר להדלקת נרות.
 הנוניה אצל דוד בן עמי אנדרס מכירה פומבית

חנוכיה מאיטליה 1962 עיצוב אחים שמיר החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ


מתתיהו אנטיגונוס, שמעון התרסי, יהודה המכבי הם לא רק שמות של רחובות
מטבעות חשמונאים עתיקים  מפוזרים בארץ בלי סוף. האם זה אומר שהחשמונאים היו  פזרנים? 
היו פילים בארץ ישראל. הפיל הוא קרוב משפחה של שפן הסלעים וזה לא בדיחה 
6 הדור הראשון של החשמונאים, מתתיהו הכהן ובניו, לא טבע מטבעות. בתולדות המחקר הנומיסמטי הייתה קיימת יותר מסברה ששמעון החשמונאי טבע מטבעות. במשך שנים רבות סברו בטעות שמטבעות שמעון בר כוכבא, משויכים לשמעון החשמונאי. פער השנים בין שני השמעונים כ- 300 שנה. אפשר לקרוא לזה פער הדורות הנומיסמטי. אפרופו שמעון, אז סתם נזכרתי ששמעון פרס הנשיא שלנו כמעט ונשכח מההיבט הנומיסמטי. חג חנוכה שמח לשמעון נשיא ישראל במכסיקו.
זמן רב ניטש ויכוח ער, מי היה המלך החשמונאי הראשון שטבע מטבעות? יוחנן הורקנוס או אלכסנדר ינאי. נראה שנימצא הפתרון. גם לזה יש להקדיש  פוסט נפרד. מטבעות החשמונאים קטנים ברובם ולא מרשימים בלשון המעטה. כולם עשויים ארד ויש גם מעופרת, לא בהכרח יצוקה. היוונים והסורים של אז ידעו לעשות כסף יפה. האנטיוכוסים של פעם, טבעו מטבעות מרשימים.



7 מטבע חנוכה מעניין, יפה וזול מכונה פיל. המוטיב המרכזי בו, פיל אמיתי שנדקר בחנית על ידי אלעזר חורן החשמונאי, אחיו של יהודה המכבי. המטבע מוקדש לציון גבורת המכבים בקרב כנגד ליסיאס, שר צבא הסלויקים בשנת 162 לפני ספירת הנוצרים.


וישלך נפשו מנגד חנוכה 1961 עיצוב אחים שמיר ויעקב צים החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ


הסורים היו חמושים במיטב הטנקים של אז - הפילים. למרות הציוד המתקדם, הסורים אוכלים אותה ומפסידים. אלעזר משליך נפשו מנגד בקרב, והפיל הנדקר כורע תחתיו ומוחץ את אלעזר החורני. המידע על החשמונאים וגבורתם מסופר כולו בספרי המקבים. למתעניינים בחנוכה ובמכבים, אלו ספרי חובה. 
לפיל זו הופעת בכורה במטבעות ישראל. יש אספני פילים רבים בעולם. אישית אני מעדיף בדיחות על פילים וגם השמעה קולית של פיל נוהם, יש לי מומחיות מוכחת בנושא. יתכן ומטבע הפיל מראה את הקשר המתבקש בין הפיל והבעיה היהודית.  


דמי חנוכה של חב"ד צילום אליעזר מורב

8 דמי חנוכה זה דבר מאד יפה, גם לנותן ובמיוחד למקבל. המקובל כסף מזומן, ידידו הנאמן של כל אדם. יש הנוהגים לתת דמי חנוכה ביום החמישי של החג, אז אין סיכוי שיפול יום שבת. החסידים מחלקים כסף קטן כמו חצי שקל או 10 אגורות ארוזים יפה בניילון והמיועדים לשמירה כסגולה. מארזים מיוחדים מהווים ענין לאוסף בנושא דמי חנוכה. לא רק חב"ד בסיפור המארזים  של דמי חנוכה. יש לי שאלה אישית וקצת פולשנית. כמה מקובל וראוי לתת כדמי חנוכה. עד איזה גיל צריכים לתת ועד איזה גיל מקובל לקבל? סליחה ותודה


דמי החנוכה מטבע חנוכה מדינת ישראל יחידת המדליונים ומטבעות עיצוב מרים קרולי

9 ממתקים בדמות מטבעות זהב זה דבר ידוע, בחנוכה הם נפוצים יותר מתמיד. ראובן סטולריו"ר עמותת אספני המטבעות והשטרות בישראל, קורא לציבור להיות ערניים בנושא ממתקי המטבעות ולא להפריז באכילת מטבעות זהב משוקולד. בכל מקרה של ספק מומלץ לתת ביס בדיקה. אם הטעם הוא של שוקולד חלבי, מצבכם מעולה. במידה והשן נשברה, סימן ששוב עבדו עליכם ושמו זהב במקום שוקולד הפרה. רפי ג'אנאשווילי, מכביסט ידוע מכלבוטק, יתחקר את התרמית.

חנוכה מדליה ממלכתית 1995 עיצוב אלכס דויטש

10 יש גם מדליות בנושא החנוכה ולא רק מטבעות. 
 יש גם לא מעט מתנות יחודיות המתאימות לחג הזה שאני הכי אוהב , אבל בבקשה לא אצלי בחנות. יש אפילו סביבונים עם שילובי מטבעות.  החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ תשמח מאד להציע לכם מבחר מרשים של חנוכיות, נרות שמן מחרס  ובכלל דברים יפים ברשת חנויות ודוכנים ברחבי הארץ ,ושלא תבואו בידים ריקות כפי שאמא שלנו נהגה להגיד. שמן זית משובח של עופר שוורץ ממושב עמיקם בהחלט שי נאה לחג ובכלל.
סמלי החג, חנוכיה, נרות, פח השמן, היכל המקדש, חשמונאים, כולם באים לידי ביטוי. רוב המדליות נעשו בנכר. אפי שחק ואלכס בקרמן שולטים בנושא ורצוי שהם ירחיבו בפוסט  משלהם. כפי שבחג מוסיפים נר בכל לילה ומעלים בקודש כהלכת בית הלל, כך גם באוספים. כל פריט חדש הוא אור ושמחה. בחג החנוכה חייבים לפרסם ברבים את הנס ואסור להצניע את שקרה. עם אוספים לא חייבים להשוויץ ולפרסם.  חג אורים ואוספים שמח.

מבחר מתנות יחודיות לחנוכה החברה השראלית למטבעות ומדליות בע"מ בן יהודה 42 תל אביב
  
כרזה לדמי החנוכה מטבעות חנוכה,
עיצוב רולי - רוטשילד ליפמן  
פרסום של מדינת ישראל יחידת מדליונים  ומטבעות המחיר 2 ל"י 
מתוך אתר הארכיון הציוני

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה