יום ראשון, 8 בדצמבר 2013

המדליה המרגשת - סיפור מהחיים על אמת

December 2, 2013 at 11:15am

המדליה המרגשת - סיפור מהחיים
יש מקרים אותם לא אשכח לעולם. זהו בדיוק סיפורה של  המדליה המרגשת. בכל פעם שהנושא עולה, אני חש שליבי עובר למצב רגיש. יש במצב רגיש משהו מעורר. לא תמיד  המצב  הרגיש הוא האידיאלי! מי אמר שאנו בעולם אידיאלי?
המדליה המרגשת היא מדלית זיכרון שחרט יהודי כדי לזכור תמיד את יום השנה להוריו
הריגוש המקורי החל כאשר ראינו את שם העיירה סקארז'יסק שבפולין חרוט במדליה
המדליה המרגשת היא דרישת שלום מהעבר. אני לא אוסף מדליות. אני אוסף סיפורים.

סיפורה של המדליה המרגשת  מהווה מבחינתי את שיא הסיפורים בעיסוקי. מעולם לא היה סיפור שגרם לי לאדרנלין שכזה. כשהסיפור הושלם חשתי  הקלה מהמתח בו מצאתי את עצמי. המדליה המרגשת נמצאת  אצלי בתוך הנפש כעדות נצח  לתמיד.
סיפורה השלם של המדליה מצוי באתר שלי במדור של סיפורי אספנות. הקישור ינתן בהמשך גם בעברית ואפילו באנגלית. אין בכוונתי לחזור על הסיפור כולו, כי אם על תמציתו ואולי עוד טיפ'לה תוספות.

תמצית סיפורה של "המדליה המרגשת"
סיפור קטן שהוא אולי תמצית הגורל היהודי. יושב לו אדם, מתישהו בשנות ה-20 או ה-30 או אולי בגטו בשנים הראשונות לשואה, חשוב לו לזכור את יום הזכרון ה "יארצייט" של הוריו והוא חורט את הפרטים על המדליון. האיש נפטר בגטו, הפריט מתגלגל לשוק הפשפשים בוורשה שבפולין ומשם לישראל דרך עובד זר מפולין, עד אשר מגיע לידיו של צאצא למשפחה יהודית מאותה עיירה בפולין. אכן עולם קטן ומזכרת קטנה ומופלאה מעולם שחרב ואיננו."


המדליה המרגשת צילום אליעזר מורב ואפי שחק


יוסי שחם או בשמו המלא יוסף שטיניג שחם הוא האיש שהביא לפריצת הדרך בסיפורה של המדליה המרגשת. יוסף הצדיק כפי שאני נוהג לכנותו, הוא זה שגם כתב את הסיפור ופרסם אותו בליווי צילומים ומסמכים בעלון עמותת אספני שטרות ומטבעות בישראל. נדמה לי שגם יוסי עבר חוויה בזמן שחקר ותיעד את המדליה המרגשת, בכל אופן מאז שמור לו מקום נדיר ומיוחד במחיצת ליבי לעד.

יוסי שחם שטיניג-יוסף הצדיק מנטעים שחיבר בין מדליה לבני אדם

יוסי אספן ותיק ,ידען אולטימטיבי של מגוון תחומים ובעצם משמש לנו הצעירים ממנו, כמנוע חיפוש וכמקור מידע בלתי נדלה. יוסי המקבילה של גוגל. אם נתקלתם בבעיה הקשורה לנפוליאון ומשפחתו הענפה, יוסי קלי קלות מביא הפתרון. יוסי ושלומית רעייתו אוהבים מטבעות, סיפורים  ואנשים.

איפה  צריכה להיות כזו מדליה?                          
חשבתי שמקומה  היאה של המדליה המרגשת באחד המוזיאונים. מכמה סיבות, הדבר לא קרה.
נכדיו של שלמה לייב בריקס יוצר המדליה, רינה עידן ויורם אלפרט קיבלו אותה ממני לעד.
איך מחלקים מדליה מרגשת אחת לשני אחים? זה ממש כבר לא הבעיה שלי. אני הרי לא אוסף מדליות אלא רק את הסיפורים שמסביב. 

 רינה עידן ויורם אלפרט נכדיו של שלמה לייב בריקס


.   יש גם קישור באנגלית  A Medallion with a Moving story    


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה