יום ראשון, 15 בדצמבר 2013

הכל בגלל מגנט קטן

הכל בגלל מגנט קטן  

לכולנו יש מגנטים על המקרר, דני החשמלאי 0522785575, דמיטרי האינסטלטור 0544623806, פרידה הג'חנון הכי הכי בעיר ועוד מאכלי עדות, משתלת סלונר מושב סתריה 089410577 ויש עוד רבים וטובים.
פעם אפילו עשו לי מגנט לפרסום בצורת כרטיס בקור. לדעתי זה יצא ממש מזעזע  ומכוער ותודה לצחי נגה. אז לא חשבתי שהמגנט הזה יכול להוות כלי עזר ממש חשוב בעבודה. יש גם תמונות מצולמות מאירועים שמחים על מגנטים וזה דבר מאד נחמד בתנאי שזה לא דוהה.  איסוף מגנטים לא עולה כסף.

מגנט זה דבר מושך ונהדר. מגנטים טובים זוכים לתהודה 
כמו בסרט המקסים, חתונה יוונית, הכל התחיל באבות היוונים הקדמונים, שמצאו מחצב, שמושך אליו ברזל. השם מגנס ביוונית ניתן על שם העיר מגנסיה, שם כנראה התחיל הכל. על מגנטים והשימושים בהם נכתבו ויכתבו דוקטוראטים רבים. החל מהשדה המגנטי של כדור הארץ ועד לתהודה מגנטית גרעינית, כשבדרך יש עוד הרבה.
חוץ מזה רצוי שלכל אספן מתחיל יהיה מגנט כשמציעים לו מטבעות ממש נדירים וממש בזול שכנראה הגיעו ממסע רחוק בסין ובשווקיה התוססים. כמה פעמים לדעתכם אפשר לשמוע ולראות "מטבע נדיר ושווה הון עתק שממש ברגע זה נתגלה בעזבון של הסבא שלנו שבכלל לא היה מעולם בסין". אין שבוע שלא מראים לי במייל או פיזית בחנוק , מטבע אמריקאי נדיר שיש ממנו בקושי כמה עותקים בודדים. תמיד אני משתדל  לצייד אותם  במגנט משלי צמוד והדוק למציאה הנדירה שלהם בתקווה שיפסיקו להישבע ולספר סיפורים.
היום אספר לכם את שסיפרו לנו האספנים, במפגש עמותת אספני המטבעות והשטרות. המפגשים של העמותה נעשים באולם נאה של ויצו בשדרות דוד המלך ממש מול איכילוב. למרות שויצו הוא במקורו ארגון נשים, אני מתקשה לזכור מתי ראיתי במיפגשי העמותה נשים אמיתיות. כל האספנים שם זכרים במצב סביר לערך. אם תרצו עוד פרטים על העמותה הגברית המסוקסת הזו אז בבקשה 

איסוף מטבעות זה דבר ממגנט
אספנים הם עם מיוחד. הם תמיד מחפשים משהו. בני אדם רגילים מחפשים מישהו. אספנים מחפשים בדרך כלל, משהו שאין להם. לא תמיד הם יודעים מה לחפש, אבל בכל זאת הם במסע חיפוש אין סופי. אלכס קוזלוב, אספן מתקדם, גילה טיפוס חדש של מטבע ישראלי בעזרת האין מגנט. יגעת ומצאת, תאמין. ואכן אלכס יגע ומצא הפתעה מרעישה. טיפוס חדש של מטבע 100 פרוטה קטן, שלא היה ידוע לקהל האספנים עד היום, ה-18 לחודש נובמבר 2010. י"ח או ח"י הוא מספר מקסים. אני אוהב את המספר 18. גילי הבת שלי חוגגת את יום הולדתה ביום זה. מזל טוב לגילי וגם לאלכס האספן שגילה את הטיפוס החדש.

100 פרוטה זר פנימי המכונה אוטרכט - Utrecht צילם קובי לידרמן

בעיר אוטרכט שבהולנד טובעים מטבעות ישראלים
מדינת ישראל אוהבת להזמין מטבעות במקומות שונים בעולם ומסיבות שונות. העיר אוטרכט בהולנד היא אחת הותיקות שיש לנו איתה יחסים נומיסמטים הדוקים. המיטבעה של אוטרכט עשתה מספר מטבעות עבור ישראל החל משנות החמישים ונדמה לי שאחת ההזמנות המאוחרות היא מטבע העשרה שח הדו מתכתי.
המטבעה של אוטרכט זכתה אפילו שטיפוס מסוים של מטבע 100 פרוטה זר פנימי יקרא על שמה אבל זה פוסט בפעם אחרת. מניסיון אישי שלי אני ממליץ למי שקצת מתענין במטבעות לבקר במטבעה הקטנה שבאוטרכט הקיימת שם רק משנת 1567. הביקור אגב מומלץ גם למי שלא מתענין בכלל במטבעות או במילים אחרות לאנשים רגילים ונורמלים.

Royal Duch Mint המיטבעה ההולנדית המלכותית באוטרכט


אלכס קוזלוב חולה באהבה למטבעות ועמית קמרט משתמש ידוע בצמחי מרפא.
אלכס שם לב שהמטבע השונה בגון הצבע, אינו מגלה נטיה להתמגנט. יש לנו מטבעות תאומים כמעט זהים, של 100 פרוטה ישראלים, ממוצא הולנדי, כאשר אחד מהם מסרב להימשך למגנט. משונה אבל עובדה והפעם בלי אילנה דיין. יש לנו מטבעות זהים משתי מתכות שונות. אלכס ידידנו חולה אהבה למטבעות ממוצא הולנדי וליתר דיוק מהעיר אוטרכט. יחד עם חברו עמית קמרט, אספן נלהב של מטבעות ישראל והידען האולטימטיבי העולמי של מטבעות ישראל, ניהלו מעקב חשאי ומהתל אחרי מטבעות אלו. אמצעי העזר הסודי- מגנט. בשקט בשקט אספו מידע אודות הטיפוס החדש שהתחבא במשך למעלה מ-50 שנה. היום החליטו לפרסם זאת בפומבי ובהמשך יעלו את מחקרם על הכתב ויפיצו ברבים. כרגע מה שמותר לנו לגלות, שיש כמה עשרות מטבעות ידועים. סביר להניח שיתגלו עוד בהמשך וזאת כמובן בעזרת השם והמגנט. אם בא לכם לקרוא את מה שכתב עמית קמרט בענין המאה פרוטה - טיפוסים שלא הוגדרו אז בבקשה 

תמיד מגיעים לשלב השאלה הזהה. וגם אנחנו הגענו לשאלת הכסף וכמה זה יעלה לנו? אז כמה שווה המטבע הלא מתמגנט הזה? התשובה מורכבת וברורה לחלוטין. ככה וככה. תלוי. תלוי במה? תלוי בהרבה דברים. בכל מקרה, כדאי שתמיד יהיה לכם מגנט זמין, אולי גם לכם יש 100 פרוטה שלא סובל מגנט!

עוד 100 פרוטה זר פנימי ובמצב נהדר

הכל בגלל מגנט קטן פורסם במגזין של קובי לידרמן ב MySay

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה