יום שני, 30 בדצמבר 2013

עזר כנגדו או Dedicated Pnina

December 23, 2013 at 2:06pm


מאחורי כל גבר מצליח מצויה אשה. לא תמיד מוצבות הנשים בחזית. עורף תומך וחזק מהווה ערובה להצלחה בחיים. במקרה שלנו גם אחרי 120. גם פנינים נחבאות במעמקים.
במסגרת חיפושי אחרי האתמול האבוד ובתקווה למחר נפלא וחדש הגעתי לגברת פנינה קורנובסקי. צדקתם, זה היה בעקבות השטרות שמבחינתי הכי מזוהים עם ישראל והציונות.

פנינה קורנובסקי בבית עם התמונות של פאול צילום: קובי לידרמן


השטרות של פאול קור
ישראל עברה כברת דרך עם שטרות הכסף שלנו. ידענו פה מספר סדרות שונות. הקו המנחה בשטרות מדינת ישראל הוא הקו שאין קו מנחה. בהחלט בסדר לא להיות מונחה.                                                                   בנק ישראל הוא מוסד מיוחד. בשנים האחרונות למדתי  והפנמתי מספר דברים אודותיו. הסיכום מבחינתי ממש לא אוהד. לא אפרט היום מסיבות  שונות וחגיגיות. נשאיר זאת לפעם אחרת.
אם זה תלוי בי, וזה כנראה לא יהיה תלוי לעולם, אז שטרות ישראל היו נושאים את דיוקנות הרצל, בן גוריון, וייצמן ועוד מישהו וכנראה עוד משהו נוסף. על הדרך היו עושים מדי פעם שטרות מעניינים לכל מיני אירועים מיוחדים.  בנק ידידותי מבין ללב האספנים ואפילו קצת נהנה מזה. מינון זה דבר מאד חשוב. אפילו ביחסי בנק מרכזי ואספנים זוטרים. מה רע לעשות שטרות במהדורה מוגבלת להולדת סופר או משורר? מה לגבי יובל או ארוע חשוב? יש הרבה אפשרויות ומינון נכון לא יצור זילות לכסף שלנו.
רוצים לראות את השטרות של פאול קור בבקשה http://www.paulkor.com/biils.htm 

פאול קור (קורנובסקי) 1926-2001 היה צייר, מעצב גרפי, סופר ילדים ומאייר ישראלי
פאול קורנובסקי  הידוע כפאול קור, עיצב כנראה הכי הרבה שטרות ישראלים. כבר בשנת 1954 השתתף בתחרות לעיצוב שטרות כסף וזכה בציון לשבח מפי הצייר מרדכי ארדון שאמר לפאול "אתה מקדים את זמנך". 
השטרות לא יצאו לאור והבאתי דוגמית הרואה אור רישתי לראשונה. ב-1971, בדיוק בגיל הבר מצוה שלי, התחיל פאול קור לעבוד על סידרת שטרות כסף ישראלים חדשים. הדיוקנות שלו הם הדברים הכי מזוהים מבחינתי עם הרצל, וייצמן, מונטיפיורי, ואפילו הנרייטה סאלד.

לדעתי אלו השטרות שהכי מזוהים עם הציונות. ציונות וכסף הולך דווקא טוב. השטרות של קור זכו למהדורה נוספת זהה עם שינוי העריך בשל אינפלציה.
פנינה ופאול נישאו ב-1950. מאז הספיק פאול קור  לעשות הרבה בתחומים שונים של יצירה עד לפטירתו ב-2001. ועוד על פאול קור  באתר הפרטי   לקישור  http://www.paulkor.com/default.htm 



פנינה ופאול חתן כלה 8.8.1950


פנינה ופאול
פנינה ילידת 1929, תל אביבית מלידה, בת להינדה ופנחס דב טובבין. הוריה נולדו ברוסיה ועלו לפלסטינה ב-1925. אביה היה מומחה לדפוס. האם עבדה בסלילת הכביש לפתח תקוה ובעבודות שונות. בהמשך פתחו מכולת-מעדניה ברחוב בלפור 13.
פנינה היא מורה למלאכת יד, ובוגרת המגמה לאספנות והערכה אומנותית ואחותה לאה מורה למתמטיקה. הוראה מקצוע בסדר. שמתי לב שהוראה זה מקצוע מדבק. יש הרבה מורים שהם גם אחים. אפילו לי בחדרה יש גיס מורה וגם אחותו מורה. אברמיק שכנאי ואחותו גלינה מורים פנסיונרים. גם האחיינית שלי, רינת לפיד שכנאי, מורה.

יש אפילו בול מ-1955, ליובל הסתדרות המורים. בול נחמד בעיצוב ג' המורי, צבע כחול. במחירון הבולאי של אריה ויורם גלעדי קוראים לזה בקיצור מורים, ועוד יותר בקיצור חמורים. בדיחה פרטית ולא מוצלחת.
פנינה טובבין שירתה באירגון ההגנה בחיפה ,בגדוד בחורות לוחמות, וקיבלה עיטור לוחמי המדינה. היא שהתה בקיבוץ מעין צבי שנה שלמה, התגייסה לצה"ל ב-1948, עם קום המדינה, ושירתה במחלקת מה"ד כסמלת. סמלת, סמל, סמיילי - משחק מילים יפה.                                                                                                         
שם מכירה פנינה את הגרפיקאי פאול קורנובסקי/קור שלימים יהיה בעלה. אהבה זה דבר מאד חשוב. פאול עלה ארצה יולי 1948 כאיש מח"ל, דיבר צרפתית כשפת אם, שלט באנגלית ושוויצרית. צייר ותירגם את ספרי ההדרכה לצה"ל שהם למעשה תרגום של ספרי הצבא הבריטי.

הוריה רואים את פאול כצייר ואמן ומקווים לטוב. הם יודעים שמציור לא יהיה כסף. האם הם טעו?
ב-8.8.1950 פנינה ופאול מתחתנים בקפה "אשר" הממוקם ברחוב שינקין, כשפנינה תופרת את בגדי הכלה בעצמה. בהמשך היא מלמדת את פאול עברית מהספר "עברית לעולה" ומשיריו של חיים חפר "מוטי, מוטי, מוטי, איזה בחור אידיוטי" ומשמשת מורה בבית החינוך שברחוב לסל, מעבירה ציורים של פאול לגלריה רוזנפלד ברחוב דיזינגוף וכך עושה את צעדיה הראשונים בעולם האמנות.

פנינה היא גם אמא במשרה מלאה, לשני ילדיה שיום אחד יהיו רופאים מוצלחים בישראל. את המשפט האחרון תקראו בלחש כי פנינה אוסרת עלי לספר על הילדים שלה. יש צנזורה אימהית אפילו באינטרנט.
1975 פאול שבע מאד מעיצוב וגרפיקה, מתמסר כולו לציור בלבד. הדחף לציור חזק מכל, המצב הכלכלי מקשה על ההתמודדות. התמסרותו של פאול לציור היא טוטאלית וכוללת מגוון רב של יצירות, עד לפטירתו ב-2001.

הצעה לשטר של פאול קור שלא התקבלה צילום: אליעזר מורב


Dedicated Pnina - אנשים שהקדישו עצמם למען מטרה מסוימת בעצם חיים עם חלום מתגשם  
פנינה מסורה כולה להנצחת בעלה. מבחינתה כל העתיד הוא בהשארת עבודות אהובה לנחלת כולנו. יש אינסוף אמנים שהלכו לעולמם ויצירותיהם ירדו לתהום הנשייה. לא מבחינתה של Dedicated Pnina חדורת המוטיבציה וממוקדת המטרה.
כל הזכויות לשם dedicated שמורות מבחינתי, לאלון מליס היודע לאבחן ולהגדיר בדיוק נקודתי, מצבים וארועים. אלון נתן את השם הזה פעם לחברנו פאול בר זאב, מי שיזם את הקטלוג הנומיסמטי המקוון של ישראל. מתברר שיש בעולמנו  הרבה אנשים dedicated.
האם המילה העברית מונחה מטרה הולמת את המילה האנגלית?  אולי מוקדש, אולי מסור מטרה? אשמח לעזרת הגולשים המסורים.



פעמיים פאול בבקשה
אתם גם מוזמנים לראות את השטרות של פאול קור בקטלוג המקוון של פנחס (פאול) בר זאב שגם הוא כאמור הקדיש את כול כול כולו לנומיסמטיקה הישראלית.  http://sheqel.info/3-4.htm
שאיפתה של פנינה מוקדשת לדבר אחד. להנציח את האיש, איתו חיה 53 שנים. כל מה שאנחנו מכירים על פאול קור, הוא פרי עמלה ממוחה הקודח. ספר נהדר המספר את סיפורו של פאול, רחוב על שמו בתל אביב , אתר אינטרנט מודרני ועשיר, דף לזכרו בויקיפדיה. עיריית תל אביב קבעה שלט הנצחה במקום שהתגורר ויצר כנהוג בעיר תל אביב יפו.

קמצוץ מפאול קור צילום: אליעזר מורב


מוזיאון ביתי
אם זה היה תלוי בפנינה אז פאול היה מונצח במקום קבוע. מוזיאון ביתי זה רעיון בכלל לא רע. הבית של פנינה היום הוא בהחלט סוג של מוזיאון . דגם של מקדש מעט, המכיל הרבה מעברם המשותף כמו גם יצירות נהדרות של קור. פנינה באדיקות ובקפדנות מושלמת מציגה ומראה ברצון את שאצרה ושימרה בסדר וניקיון מופתי. יש פה בהחלט זהות ומחויבות נפשית וריגשית. 
זו גם ההזדמנות להיזכר איך כילד התארחתי עם הורי בבית קרוב לביתה של פנינה קורנובסקי. זה היה אירוח קסום כאילו נלקח מעולם האגדות עם מלצרים חנוטי חליפות וריהוט מיוחד בביתו של אחד האחים מאיר ההם מכלבו שלום. את האחים מאיר לא הכרנו מעולם, אבל כן הכרנו ואהבנו את דוריס, השכנה שלנו מסוקולוב 93 מי שהייתה שם אם הבית.
יש הרבה מוזיאונים בארץ ובעולם המשמרים היסטוריה אישית ולאומית בהרבה בתים ודירות. היה פעם מוזיאון התאטרון של יהודה גבאי ששכן בלב תל אביב. זה מזכיר לי שאבא שלי הכיר דודה שלו מ אזור ווהלין שכמובן היא ומשפחתה נרצחו והבית שלהם משמש היום כמוזיאון מקומי לכלי נשק או משהו הקשור למלחמת העולם השניה.

כספיון, הדורות הבאים וגם וידוי אישי
השם פאול קור היה מוכר לי בהקשר אחד. חיברתי זאת לשטרות וזהו. משנחשפתי לחומר הבנתי שבעצם רבים ואולי אפילו המונים מכירים את פאול קור מבלי שיחברו את יצירותיו לילדים עם היוצר. היכולת ליצור היא מתת אל. במידה  וילדים מתחברים ליצירה מובטחים לה חיים ארוכים.
כמעט כולנו מכירים את עבודותיו של קור מבלי שאולי שמענו וזכרנו את שמו. כשראיתי את המילה כספיון נפל לי האסימון בעוצמה. אין ילד קטן ואפילו חייל שלא שמע על הדג המיוחד הזה. מהיום תדעו לחבר את היוצר עם היצירה.
בית ספר ע"ש פאול קור בפתח-תקווה 

החלום של פנינה - תערוכה מקיפה מעבודותיו של בעלה

מיום פטירתו של קור הוצגו חלקים שונים מעבודותיו במוזיאונים קטנים וגדולים. היו גם תערוכות במוקדי תרבות, אבל אף פעם לא נערכה תערוכה מקיפה המציגה את כלל עבודתו המגוונת, מחשכת ימי השואה ועד לאופטימיות של הדור הצעיר - דור העתיד. אין לפנינה ספק כי חשיפת האומנות היחודית הרב תחומית,תוסיף עוד נדבך לאומנות המוצגת בארץ. 
 עזר כנגדו או Dedicated Pnina   פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב MySay  


הזמנה לחתונה של פנינה ופאול מעשה ידיו של פאול קור צילום אליעזר מורב




פיארברג 8 תל אביב
בבית הזה גר ויצר המעצב, הצייר ומחבר ספרי ילדים 
פאול קור (קורנובסקי) תרפ"ו -תשס"א 1926-2001
PAUL KOR
 THE DESIGNER PAINTER AND AUTHOR OF CHILDREN'S BOOKS
 LIVED& WORKD IN THIS HOUSE


תגובה 1: