יום רביעי, 26 בפברואר 2014

על נותני עצות ונטילת ידיים

February 22, 2014 at 5:08am


כל אחד יכול לתת עצות. אפילו אני. את העצות שלי איש לא צריך ומעולם גם לא שילמו לי . כמעט לכולנו יש מה להגיד וכמעט על כל דבר. בעצם לכולנו יש מה לומר על הכל. במיוחד בזמנים מתוחים של אש ותימרות עשן. עזה היום ולבנון אתמול. ומה מחר? הסיפור האיראני נגמר? מה דעתכם על עניין עמוד ענן?

האם יועצים ופרשנים יכולים להוביל מהלך בניגוד לעמדת הקברניטים?
האם סקסולוג אכן יודע לזיין טוב יותר? מענין מה אומרות הנשים שלהם!
נטילת ידיים חשובה ביותר. לעולם אל תרימו ידיים רטובות למעלה מחשש נזילה לתוך השרוולים!

המרקע והרדיו מלאים מנותני העצות והפרשנים למיניהם והם מדברים ומדברים ואומרים ומסבירים ואומרים אמרתי ש.. ואמרתי בעבר , והתרעתי ואמרתי ככה וככה ועוד מיני דיבורים ועצות . בקיצור זה לא נגמר לעולם וכנראה גם לא יעלם.

לשעבר מנכ"ל ויו"ר מועצת המנהלים
ישראל מלאה באנשים שפעם היו משהו. כולנו היינו פעם משהו. יש כאלה שאפילו משהו משהו ואפילו עוד משהו. זה גם לעולם לא יסתיים, כי המשהו הזה הולך איתך לכל מקום אפילו לבית החיים בו אין מה לעשות עם מה שהיית פעם. ממש לאחרונה עברתי בקריית שאול וראיתי מצבה של איש נחמד ועגלגל שליד שמו המלא היה גם איזכור תפקידו כמנכ"ל ויו"ר מועצת המנהלים של חברה בהחלט גדולה שכולכם מכירים אותה. האיש לא אשם אלא אם ביקש זאת בחייו. תאשימו את המשפחה אם אתם רוצים. פה נותני העצה קצת פישלו לטעמי. מה דעתכם?

כן להיכנס לעזה או לא? כן להכניס להם או לא להכניס? להכניס חצי או שלם?
הטלוויזיה והרדיו בימים האלה היו על on ובכל הערוצים. כמעט כמו באמריקה. בכל מקום ובכל שעה תמצאו שם מישהו שהיה מפקד עוצבה, אוגדה , סיירת ,פיקוד או הסגן של משהו. פעם הם היו משהו ומישהו. ביידיש אומרים אויס קאפלוש מאכער ובתרגום חופשי זה 'פעם הוא היה עושה כובעים' או אפילו פעם הוא היה כובען. הדגש הוא על פעם. היום כבר לא. אז מה שנשאר זה לספר על הפעם אבל בהקשר של היום. לעיתים ניתן אפילו להתפרנס מזה אבל לרוב עושים זאת למען גאוות היחידה והחזה הזקוף. גם להיות פרשן זו פרנסה. האם יש מצב שהפרשנים והיועצים יובילו את מקבלי ההחלטות האמיתיים בניגוד לדעתם? אישית אני סומך על מי שהוציא אותנו מלבנון שלא יכניס אותנו לעזה ובטח לא להרבה זמן. מכסימום למשהו בקטנה ובזריזות. סופ"ש בעזה זה בהחלט דבר אפשרי כולל הכל.

מי המציא את הספין?
נותני העצות יודעים כמעט כל דבר. הם גם יכולים לפרשן. אפשר אפילו להתפרנס מזה ורצוי שתיהיה יועץ למישהו בפוליטיקה כי שם משלמים גם משלמים. מכירים את איל ארד האסטרטג? למדנו באותו תיכון עירוני ה' של ד"ר לנדא. האם יש סיכוי שהוא ישלב אותי בצוות שלו? כמה מרוויח יועץ מתחיל? איך מתחילים ספין? מה הסיפור עם ביבי?  האם בהתחלה זה בחינם ואז נראה מה קורה? איך מתחילים לעוץ עצה שלא תופר?
רמי הסמן שהיה בנוער לנוער מסביר על ספינים ובכלל.

החתול המעוקר ולמה אסור לקיים יחסי מין ברחובות תלאביב
בנושאי מין יש המון יועצי רחוב ורובם אפילו לא בתשלום. מכירים את ד"ר עידן מיליצ'ר? לדעתי אחלה יועץ וגם בחור עשר ולמדנו יחד באותו תיכון ואולי הגיע הזמן להתייעץ איתו בתחום הבנתו. פעם זה היה מהר מדי, היום לאט מדי ואיפה נקודת האל חזור? שנים אני מחפש את נקודת הג'י .

בתל אביב יפו יש חוק האוסר קיום יחסי מין ברחוב ומהטעם הפשוט של התקהלות ואז כל אחד יגיד "תעשה ככה" והשני אומר "לא!!! דווקא תעשה אחרת". יש המון יועצי סקס בתל אביב יפו ואפילו בחינם. אתם בטוח מכירים את הבדיחה על החתול המעוקר שהפך ליועץ מיני. האם גם היום סריסי הפוליטיקאים מסורסים על אמת או שהם סתם אימפוטנטים?

אחיתופל בע"מ מול היפכא מסתברא ושות'
להתפרנס ממתן עצות ולאורך זמן זה ממש לא קל. אפילו אם אתה יועץ אסטרטגי. אישית הייתי מתחיל עם עוזר טקטי ואז רואה כיצד הדברים מתפתחים. יש גם יועץ לבחירת יועצים שזה בהחלט תפקיד חשוב. יש גם יועצי ההפך המשתייכים לאחיתופל ושות' ומתחרים רציניים של היפכא מסתברא. הרבה פעמיים פונים אלי ליעוץ בנושאי מטבעות והשקעה. העצה הכי טובה שנתתי הייתה לעשות הפוך ממה שאמרתי. אישית אני אוהב להתיעץ עם אנשים אבל הגעתי לתובנה שכל תוצאה היא חצי מזל וחצי חוסר מזל. הענין של שכל זה גם מזל.

אברהם קלוגמן הזגג והאספן מרחוב העבודה
אברהם קלוגמן ז"ל היה זגג וגם אספן מאד רציני. הייתה לנו הכרות רבת שנים ואפילו התפלל עם אבא שלנו ז"ל באותו בית הכנסת בדיזינגוף 312. כולם ידעו שהמפטיר יונה ביום כיפור זה של קלוגמן ולא שווה להתחרות בו כי כסף יש לו אפילו יותר מזכוכיות.

אברהם קלוגמן נהג לרכב על אופנים כי זה מאד בריא וככה גם חוסכים כסף שזו תמיד עצה טובה. קלוגמן כשמו כן הוא איש חכם ומלא חוש הומור. לא תמיד ידעת אם הוא מביט בך או לזה שלצידך. תמיד כשבא לחנות אולץ על ידי לספר משהו עם טעם של עוד. הכרתי חלק ענק מהרפרטואר שלו. הייתה לו חוכמת חיים מדהימה שלוותה בהתנהלות מבוקרת למופת. ממנו למדתי שלכוס תה לא מסרבים וגם כמה חשובה אשה חכמה ותומכת. תמיד אמר שכל מה שיש לו זה מהחוכמה של אישתו, שתמכה ודחפה למרות חששותיו וספקותיו המולדים. תמיד גם התגאה בבנו המוצלח שיודע להשיא עצות כמומחה בינלאומי בתחום המיסוי והכלכלה.

עייצס גייבער ונטילת ידים
תמיד כשאני שומע את משיאי העצות בכל המקומות אני נזכר בסיפור של אברהם קלוגמן ז"ל הזגג מרחוב העבודה שגר ברחוב אוסישקין, בשכונה שלנו ,על העייצס גייבער ונטילת ידים. אם כבר הזכרנו נטילת ידים אז תדעו שזו העצה הכי בריאה שיש. ככה אתם מקטינים את הסיכוי שלכם להידבק בכל מיני דברים רעים. לא מהכל אבל תזכרו ליטול ידים תמיד. "נטילת ידיים היא מצוות טיהור הידיים באמצעות שטיפה, על פי המקובל בהלכה היהודית" יש אפילו כלים מיוחדים לכך ואפילו אפשר למצוא כאלה מיוחדים ועתיקים במכירות פומביות.

קדם מכירות פומביות. "כלי לנטילת ידים - מקבר רחל, ראשית המאה ה-20 קדם מכירות פומביות כלי לנטילת ידים. [ארץ ישראל?]. ברונזה יצוקה וחקוקה. כלי בעל שתי ידיות. כתובות חקוקות בעברית בדפנות הכלי: "מים ראשונים רשות", "מים אחרונים חובה", ו"רחל מבכה על בניה". כפי הנראה שימש בראשית המאה במבנה קבר רחל שבבית לחם. גובה: 16 ס"מ. קוטר: 13 ס"מ. מקור: הכלי נקנה מסוחר ערבי בבית-לחם מיד לאחר הכיבוש בשנת 1967. לפי הכיתוב "רחל מבכה על בניה" מסתבר שמקורו של הספל הוא בקבר רחל."


שולחן ליד בית המשפט של פעם
אברהם סיפר על אחד שרצה להתפרנס בתחום היעוץ הכללי בחיים של פעם. הוא פתח שולחן ברחוב יהודה הלוי 14 בצמוד לבית משפט השלום של אז. השולחן שלו היה כמו אלה שהיו פעם מתרגמים וכותבי בקשות לשלטונות ואפילו מכתבי אהבה בו במקום במכונת כתיבה. על השולחן של היועץ שלנו היה שלט ובו כתוב "נותן עצות - עייצס גייבער" ואפילו ביידיש למתקשים בעברית.

ברחוב עם שולחן ונותן עצות
הרבה עוברי אורח רואים, עוברים, פותחים עיניים וממשיכים. הם לא ראו מעולם נותן עצות ברחוב ועוד בתשלום. חלקם התענין שאל פרטים, כמה ולמה ואיש לא ממש התיישב ליעוץ. היום מתקדם והעסק החדש עדיין לא עשה אפילו סיפתח. עסק חדש זה לא פשוט. הקלינטים לא ממהרים לפתוח את הארנק. אברהם קלוגמן הזדמן למקום וממש רצה לדעת איזה עצות הוא יכול לקבל. אז הוא נעמד מול נותן העצות וביקש עצה. נותן העצות אמר בבקשה אבל קודם כסף בבקשה. אברהם הכניס יד לכיס ובקושי גרד מטבע של חצי לירה. זה ממש לא היה הרבה אבל זה מה שהיה לו. גם אם יפשיטו אותו לא ימצאו אצלו גרוש נוסף. "חצי לירה זה כל מה שיש לי. תן לי עצה בחצי לירה בבקשה!".

פעם בית משפט רחוב יהודה הלוי 14 - מבט מסמטה 3817 15 אתר VTLV

עצה בחצי לירה?
"חצי לירה? זה ממש כלום. תוסיף משהו בבקשה" , אומר משיא העצות. "מצטער אין לי יותר. גם אם אני רוצה פשוט אין לי. אולי אני מביא לך את המזל עם החצי לירה שלי?" אומר ככה אברהם קלוגמן הזגג. נותן העצות רואה שאין ברירה וגם רוצה סוף סוף לעשות משהו והוא מבין שזה או חצי לירה או לא כלום. חצי לירה עדיפה אבל איזה עצה נותנים בעבור סכום כל כך נמוך? חשב חשב וחשב ובסוף מצא. "בסדר, תן לי בבקשה את הכסף, יש לי משהו בשבילך ככה בדיוק מתאים. אברהם קלוגמן שמח כי גם יקבל עצה וגם עשה סיפתח לבעל המקצוע החדש. וכך הלכה לה העצה הטובה של אותו עייצסגייבער מרחוב יהודה לוי ליד בית המשפט של פעם שעשה סיפתח עם אברהם קלוגמן הזגג מרחוב העבודה בתל אביב.

חצי לירה ישראלית עיצוב האחים שמיר ורוטשילד ליפמן. צילום קטלוג מקוון שקל http://sheqel.info

לעולם לא להרים ידיים!
"חשוב מאד ליטול ידיים ותמיד חייבים לזכור ולא לשכוח שאחרי שהידיים והאצבעות נרטבו, לעולם לא להרים את הידיים למעלה. לעולם לא! אחרת כל המים יזלו לך לתוך השרוולים וכשזה רטוב זה לא נעים". אכן עצה נהדרת וממש לא ביוקר.

תגובה 1:

  1. אייל ארד היה חבר טוב שלי בבי"ס יסודי "לדוגמא". אביו שלמה ארד היה עיתונאי ב"דבר", אמו החורגת נורית ארד היתה כתבת "לאשה", ואחותו החורגת היא יעל ארד, כן זו מהג'ודו. אני גם זוכר חופשת קיץ מהנה שביליתי אתו בטבעון אצל אמו הביולוגית. לימים נפרדו דרכינו כשהוא הפך לליכודניק ואני הפכתי לשמו"צניק. פגשתי אותו שוב כשנשלחתי לפרוייקט במשרד החוץ ע"י בית תוכנה. אם איני טועה הוא היה אז יועצו של ביבי שהיה סגן שר החוץ דאז יצחק שמיר. אני לא מוצא פסול במקצוע האסטרטג הפוליטי כדרך להתפרנס. גם עורכי דין עושים ספינים ומתפרנסים מזה בכבוד. לצורך ההגינות יש לציין שכאשר הוא גילה את טבעה האמיתי של משפחת נתניהו, הוא עבר לשרת את יריבו הפוליטי איציק מרדכי, שגם ממנו נפרד ברבות הימים.

    השבמחק