יום חמישי, 27 בפברואר 2014

מפולניה באהבה


ספריה פולנית באלנבי 94 במרתף

אין לי מושג ירוק לסיבה שאני מעלה את הפוסט הזה. כנראה צרוף מקרים של הימים האחרונים ואולי משהו הרבה יותר עמוק ובלתי נשלט. ראיתי 4 פריטים נחמדים שהמשותף לכולם הוא פולניה. פעם אמרו פולניה והיום פולין. למה? אגב "אין לי מושג ירוק" לקוח מפולנית ואני לא יודע פולנית אבל תאמינו לי כי זה בדוק. אגב, מה שווה מילה של פולני? 

 פולניה - פה לן יה. האומנם שם בחר השם ללון? ובזמן השואה?
"אמא פולניה" האם זה עוד מושג שכבש את העולם ללא שום הצדקה?
האם לעובדה שמדינת ישראל נוהלה על ידי פולנים יש משמעות מיוחדת? 

חוסכים כסף בקופה פולנית אדומה ומיוחדת 
יוסי אפריגן הביא לי קופה פולנית. לא מדובר בנקבת הקוף כי אם בקופת חיסכון של בנק פ.ק.או. P.K.O עשויה פח עם הסמל הפולני וצבעי אדום לבן שהזמן היטיב עימם. מיד התחברתי לקופה. קוראים לזה אהבה ממבט ראשון. יש משהו בחפצי מתכת מפעם שעושה לי את זה. נראה לי שניר, הבן שלי, מתחיל לפתח רגשות לדברים דומים. הקופה תוצרת פולניה מפעם והגיעה לארץ הקודש. יותר מזה אני לא יודע לגביה דבר.
"קופה פולנית לחיסכון. אם אתה רוצה להיות בטוח מחר חסוך היום! כל סוכנות דואר נותנת ספרון של פ.ק.או.",
ככה כתוב בפולנית מפעם ובתרגום לעברית עכשווית, ותודה ל- צבי זורע יליד פולין ומי שיודע המון על בולים ופילטליה בכלל, וגם על ענינים פולנים ואפילו קסמים של קוסמים. 

קופת חסכון פולנית P.K .O  
"קופה פולנית לחיסכון. אם אתה רוצה להיות בטוח מחר חסוך היום! כל סוכנות דואר נותנת ספרון של פ.ק.או." צילם אליעזר מורב                                         

הבנק הפולני
היה לבנק פ.ק.או. הפולני סניף בארץ. בנק פולסק אקאסא אופיקי בשנות השלושים היה מאד דומיננטי בחיי תל אביב של המנדאט. אני הכרתי סניף ממש גדול באלנבי מול בית הכנסת הגדול בשנות השמונים. אני זוכר את עצמי פעם אחת נכנס לשם לברר משהו. זה היה די נחמד לראות בנק פולני בצנטרום של אלנבי ואני זוכר את הורי מעבירים מדי פעם למכרים בפולין תשורה לחגים. בפולין P.K.O. הוא הבנק הגדול ביותר. פה אצלנו הוא נמנה על הבנקים הקטנים שהפיקוח על הבנקים נטה להביא לסגירתם או למיזוגם בבנקים גדולים מחשש לכספי הלקוחות בסופו של יום. הסיפור של בנק ארץ ישראל בריטניה זרז את הענין.
שרלוט פנירי לבית אגבבא (אבישר), ילידת מצרים 1936 רו"ח וסגנית המפקח על הבנקים, שעבדה בבנק ישראל תל אביב ברחוב יבנה, ניהלה את המגמה לצימצום וסגירה של בנקים קטנים כמו גם אגודות במתכונת בנקאית. זוכרים בנק זרובבל, בנק למלאכה, בנק הספנות , בנק לחקלאות ועוד? היום יש מהם רק מזכרות לאספנים!
בסוף בנק הפועלים קנה את הבנק הפולני ומאז וגם מקודם יש המכנים את בנק הפועלים בשם הנוסף "בנק הפולנים". 
פולניה ארץ ישראל המעוף הראשון 1936 צילום: אליעזר מורב

המעוף הראשון מפולניה לארץ ישראל 1936
ב-1936 היה המעוף הראשון מפולניה לארץ ישראל ואת התאריך המדויק 27.10.1936 ניתן לראות בצילום את החותמת המיוחדת לאותו מעוף ראשון תרגום מענין לטיסת בכורה או טיסה ראשונה. מרדכי הביא לי מעטפה גזורה עם חותמת הטיסה הראשונה מפולניה לפלשתינה.
בגלויה המצולמת שחור לבן ניתן לראות מטוס של חברת התעופה לוט lot מדגם דוגלאס D.C 2 מהירות 300 קמ"ש, 17 מקומות, חונה בפלשתינה ולידו שומר גָּפִיר נוטר.

אווירון פולני בפלשתינה א''י   צילום: אליעזר מורב

גלויה שחור לבן אפור של רובע היהודים בסקרז'יסקו קאמיינה
ראיתי גלויה ישנה מפולניה ולא סתם כי אם מסקרז'יסקו קאמיינה מקום הולדתה של אימי גניה גולדה לבית הלפרן ע"ה. הגלויה מתחילת המאה הקודמת ורואים בה את שכונת היהודים במקום. הבתים מאד דומים לבית של הסבא רבא שלי אליעזר ברקוביץ. בבית הזה נולדו כאמור אימי ואחותה התאומה רניה וגם האחיות פלה ודיטקה. זהו בית עץ שראיתיו בטיול שורשים בשנת 1989 עומד במצב מצוין כשבתוכו הכל נהדר ובמצב מצוין. המשפחה מכרה את הבית לפני שפרצה המלחמה. ויש אפילו תמונות מפולניה של אמא שלנו

רובע היהודים סקרז'יסקו קאמיינה   צילום: אליעזר מורב

פולנים מנהלים את ישראל
יש הרבה פולנים בישראל. הכוונה ליהודים שנולדו בפולין והגיעו ארצה. חלקם לפני השואה והשאר אחרי המלחמה. הורי היו כאלה שהגיעו ארצה אחרי השואה וקפריסין כשכבר פרצה המדינה ינואר 1949. היו עוד פולנים שהגיע ויותר מאוחר במה שקוראים עלית גומולקה. מתברר שיש הרבה ישראלים פולנים אפילו אם נולדו בישראל. יש גם הרבה בדיחות על זה. בדיחות זה יופי ולדעתי הלא נחשבת פולני אמיתי לא נעלב מבדיחה טובה על חשבונו בתנאי כמובן שהיא נכונה. לדעתי רוב הבדיחות על פולנים נכונות. בעיקר אלו על הפולניות.

מדינת ישראל נוהלה במשך כל חייה על ידי מנהיגים ממוצא פולני. אל תתחשבנו איתי על כמה סנטימטרים במפה בבקשה. האם זו הסיבה העיקרית למצבה היום? נראה לכם שעדיף ראש ממשלה שלא מזוהה עם פולניה?

מפולניה באהבה פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב MySay

תגובה 1:

  1. ספרי "מפרוסיה באהבה" נסב אודות פרובינצית פוזנן הפולנית שנשלטה בידי פרוסיה מאמצע המאה הי"ח ועד שלהי מלחמת העולם הראשונה ועיקר מעיניו מחקר המשפחות והקהילות היהודיות. אישר את הספר פרופסור יואב גלבר

    השבמחק