יום שני, 3 בפברואר 2014

מכתב גלוי לשר האוצר מר יאיר לפיד

יום ‏2 פברואר 2014‏ בשעה ‏00:15‏
נכבדי שר האוצר מר לפיד
אני פונה אליך בנושא הכסף הישראלי. מכתב דומה כתבתי בזמנו גם לנגיד הבנק הקודם פרופסור פישר. הוא אישית ביקש מעוזריו לענות לי בזמנו. תשובתם איך לומר אינה מוסיפה כבוד למוסד ולאלו שכתבו אותו. אחסוך ממך את תשובתם למרות שאינה סודית.  אשמח לדעת מהי עמדתך האישית בנושא. סטנלי עצמו לא הרים את הכפפה ולכן בחר לא לענות אישית ועובדה שהוא לא איתנו וככה גם משפחתו. אתה ואני נשארים פה וככה גם ילדנו. אנא ממך למד את הנושא ואודה לך על התיחסותך.

מדינה הגונה אינה מגבילה בזמן את שטרי הכסף שהנפיקה. בריטניה, ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, מצרים , ירדן ועוד  בצד של הטובים.
ב 1984 היינו בדרך לחידלון כלכלי. פישר היה בצוות המוחות שמנע את הספירה בטריליארדים.

בנק ישראל חייב לאפשר לאנשים המחזיקים שטרות מסדרת  השקל החדש להמירם בכסף עכשווי ללא הגבלת זמן. רובם אנשים ממעמד כלכלי חלש



מכתב גלוי לנגיד בנק ישראל פרופסור סטנלי פישר
נכבדי נגיד בנק ישראל
פניה זו אליך נעשית במטרה להביא לחיזוק המטבע, הכלכלה והתדמית של ישראל
סדרת השקל החדש הוכנסה למחזור ב-4 בספטמבר 1985. מדינת ישראל נקטה בצעדים דרמטיים לבלימת אינפלציה מטורפת  שאיימה למוטט אותה כלכלית. באחת הוחלט על שינוי בכסף שהעם מחזיק. הורדו שלושה אפסים מהשקל הקודם, ומעכשיו שטר של 1000 שקלים ירוק, עם דיוקן הרמב"ם, נהפך לאותו שטר רק שכעת הערך הינו של שקל חדש אחד. 

גם השטרות הנוספים של 5000 וגם 10000 שקלים שונו לחמשה שקלים חדשים ועשרה שקלים חדשים. בהמשך נוספו העשרים שקלים חדשים, חמישים שקלים חדשים, מאה שקלים חדשים ומאתיים שקלים חדשים. את כל המידע הזה אני זוכר באופן אישי וכמובן מקטלוג השטרות והמטבעות  בישראל 1927- 2006 בנק ישראל מחלקת המטבע, עריכה מדעית ד"ר רחל ברקאי אוצרת לנומיסמטיקה, עיצוב ועריכה גרפית; יגאל ארקין, ציפורה שוורץ.
  
אתה בוודאי מכיר קטלוג זה, כי גם אתה רשמת שם עמוד בשם "על הספר"  ובו מידע חשוב בתחום.
סדרת השקל החדש הזו מהווה סימן ואות בהיסטוריה הכלכלית של מדינת  ישראל. המשבר הכלכלי שמדינת   ישראל חוותה בשנים ההן 1984/5 , בא  לידי ביטוי באינפלציה של מאות  אחוזים,למעלה מ 400 אחוזים. את כל זה אתה יודע טוב מכולם, ויש הטוענים שאתה סטנלי פישר, היית בין מתווי הדרך, שחילצה את ישראל מאותה קטסטרופה. 
כל שכתבתי עד כה היתה הקדמה לדבר העיקרי שהביא אותי לפנות אליך באופן גלוי. הדבר המשמעותי שמטריד אותי מזה זמן רב, הוא הגבלת פרק הזמן שבנק ישראל החליט לתת לציבור להחליף את אותם שטרות "ישנים" בשטרות עכשווים. למעשה בחודש דצמבר 2010 ,בנק ישראל עדין החליף את השטרות הקודמים הנושאים את השם שקלים חדשים. בראשון לינואר 2011 המשחק ניגמר. אי אפשר להחליף כסף זה משום סיבה. למה? מה קרה?בנק ישראל במשבר? סתם רוח שטות? מי מת?
  
אני יודע שנתנו הרבה זמן והיו הודעות בכל המקומות שהחוק דורש, ואפילו  האריכו את המועד בכמה שנים מהמועד שנקבע תחילה, ובכל זאת, זהו המשחק נגמר.

בנק ישראל חייב לאפשר לאנשים המחזיקים שטרות מסדרת  השקל החדש להמירם בכסף עכשווי ללא הגבלת זמן. רובם אנשים ממעמד כלכלי חלש
הכסף הזה ,הושג בעבודה ועמל. אין שום צידוק לתת לכסף "פג תוקף". כסף של בנק מרכזי המכבד עצמו חי לעד. כסף זה לא חלב, ואפילו לא קוטג  או ביצים. כסף הוא לא תרופה. כל עוד המדינה קיימת ונושמת, גם הכסף  שלה חי , קיים ופועל. החתימה של הנגידים הקודמים ועוזריהם לצורך העניין שווה ,  גם כאשר אותם אנשים הלכו לעולמם. תמיד יש מחליף בדמות נגיד או יושב ראש הוועדה המייעצת. בנק מרכזי כמו בנק ישראל חייב, לעניות דעתי, לפעול כמו הבנק המרכזי באנגליה, בארצות הברית, קנדה ואפילו בירדן ובמצרים. לכסף אמיתי אין מועד, בו הוא נמוג ומתמסמס ללא כלום.

נכבדי פרופסור סטנלי  פישר,אני פונה אליך ליזום שינוי בהחלטה  שלא להחליף את הכסף הקודם בכסף חדש. אין להחלטה הזו שום תוקף מוסרי ולדעתי גם שום הגיון כלכלי.

האיתנות של השקל בעולם היא מדהימה. המשך החלפת השטרות לא יזיק במאומה.  בעבודתי היומיומית אני נתקל בשטרות אלו, ורואה את האכזבה על פני אלו, שכבר הבינו שלא ניתן לקבל אצלכם בבנק תמורה כלשהי. אז הם מגיעים אלי ולשכמותי, וגם שם האכזבה לא נגמרת. האנשים האלו עבדו בשביל הכסף הזה. יתכן שהוריהם עבדו בשבילו ושכחו, או ששמו לשעת מצוקה. הבנק המרכזי ואתה בראשו לא אמורים להיות אלו שלכאורה, גוזלים את כספם. כמי שמכיר את עברך וההיסטוריה האישית שלך וההשגים המדהימים שבזכותך מדינת ישראל נמצאת היכן שנמצאת, אני בטוח שמכתבי זה יזכה  לתשומת לבך האישית.
מדינה שלא מכבדת את כספה כל עוד היא יכולה לכך, גורמת לאיבוד כבודה וכספה בסופו של יום.
מודה לך על תשומת לבך ופועלך בענין
בתודה ובברכה
קובי לידרמן

כסף ישראל בשקלים חדשים שלא ניתן להשתמש בו בכלל בכלל. אולי לטפטים ואוספים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה