יום שלישי, 25 בפברואר 2014

ביאליק הסוחר


מי מכיר את ביאליק הסוחר? נדמה לי שהמכתב הזה מאיר פן נוסף של חיים נחמן ביאליק שכל כך הרבה נכתב עליו. קניתי את המכתב הזה אצל ד"ר יוסי ואלך מרחובות בזמן שעשה מכירות פומביות. נדלקתי עליו הרמתי יד, ומזה הרב שנים יש לי אותו ואני ממש מאוהב בנייר הזה ומשפטים אחדים נחרטו בראשי לנצח.

נישיקיניו לחיים נחמן ביאליק

את הביקור הראשון בבית ביאליק עשינו במסגרת בית הספר היסודי. דמותו של איש זקן ומפחיד נחרטה בראשי מאז ולתמיד. זה לא היה ביאליק עצמו כי אם מישהו שממש ליווה אותו הרבה זמן. לימים הבנתי שהיה זה אדון אונגרפלד שהותיר את חותמו אצל רבים רבים שביקרו שם. בהמשך ביקרתי שם הרבה פעמים ובנסיבות שונות ואפילו נחרט לי בראש אחד השיפוצים המזעזעים שעבר בית ביאליק. היו שם ויטרינות לתצוגה שהיו בסגנון לא מזוהה והיו כמו ארונות מטבח עם פורמייקה מודרנית. נדמה לי שאני יודע מי אחראי לזה אבל בואו נשכח מזה. היום זה ממש אחרת ונהדר. 
בית ביאליק מציג את ביאליק בהרבה אופנים. יש גם פינה עם מדליונים, שטר אמיתי ואפילו בול. יש שם קיר הקרוי דיוקן של שאר רוח עם כמה מסמכים השופכים אור על ביאליק מזויות שונות. אין להם דבר כזה הקרוי ביאליק הסוחר. לפחות לא ראיתי בפעם האחרונה שהייתי שם לא מזמן.  את הכותרת ביאליק הסוחר שאבתי ואימצתי מד"ר ואלך שכך הוא קרא למכתב הזה ואני רק חוזר ומעתיק את שאמר. לא תמיד חייבים להיות מקוריים והבאת דברים בשם אומרם מביאה גאולה לעולם ובכלל.
במכתב המצורף שאותו סרק במקצועיות ראויה לשבח אליעזר מורב יש מענה מסחרי לעניני ספרים. ביאליק בעת ההיא משמש מנהל מסחרי בהוצאת מוריה 1913. סתם מסקרן אותי לדעת אם יש כיום מישהו מגולשי הפייסבוק שקוראים שורות אלו ונולד כבר לפני התאריך הזה.  אחרי המכתב הזה של חיים נחמן נראה לי שאני הולך לאמץ כמה משפטים מחוזיים ברמה בינלאומית. סימנתי אותם בהדגשה. ביאליק תותח על לפחות בכתיבה. אבא שלנו תמיד היה גאה בביאליק מהטעם הפשוט שבא בערך מאותו חבל ארץ. וככה כתוב פחות או יותר כמעט מילה במילה. אשמח לתיקונים, שיפורים והערות כמו גם הארות. 

מכתבים של ביאליק - דיוקן של שאר רוח

הוצאת מוריה 31 מאי 1913 אודיסה לידידי הר פ. מרגולין
אדון נכבד שלום וברכה
בסעיף ב' מתנאיך אתה כותב כדברים התמוהים והמשונים הללו: "מדמי הפדיון הנני
(כלומר מהסכום ארבע(?) רובל לקומפלט, (אחרי שינוכו ממנו דמי המשלוח) מפריש הדמין"? לעצמו שלשים פט כלומר שבכלומר , מן הספרים שמחירם ביחד, כל שמונת הכרכים, הם עתה בשוק (לקומם כרכים בודדים) 8.55 ולחותמיך יהיו נתונים בחצי המחיר (בעד....) רוצה אתה חוץ מהנחה הנ"ל לנכות עוד מלתא זוטרתא: ראשית דמי המשלוח והשנית עוד שלשים פ"ט לטובתך ואם כן אדוני בעל החשבון? אם כן על מוריה למכור אפוא את כתבי שטייב לחותמך בנכיון של 85 פט בקירוב הינו מוריה תקבל כששים קאפ בעד כל קומפליקט! אכן חכם אדוני כמלאך אלוהים. הצעתנו בקצרה היא כך! אנו נותנים כל כתבי שטייב לחותמי עתונך בחצי מחירם הקצוב בשער הספרים, היינו תחת 8.55 ישלמו רק 4.25. את כל הכסף הנה עליהם על החותמים או עליך שליחם לשלם למוריה במלואו בלי נכיון כל שהוא, לא לטובתך  ולא לטובת בנין בית המקדש. דמי המשלוח על חשבון הקונים וחסל! 
בתנאים האחרים הנוגעים לפורמליות היינו בנוגע לזמן החשבון וכדומה אפשר עוד לדבר, אבל בנוגע 
למחיר-אין להוסיף ואין לגרוע. הן הן לאו לאו.
ולתשובתך התכופה אחכה
בשלום וברכה ח.נ. ביאליק 

"ביאליק הסוחר" מכתב בכתב ידו של חיים נחמן ביאליק 1913  סריקה אליעזר מורב

פינת עם מדליה, שטר ובול

בית ח.נ. ביאליק אריחי בצלאל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה