יום ראשון, 16 בפברואר 2014

תיקון

ראובן אלון דומברובסקי צ'רלי ז"ל

אני מאד אוהב את המילה תיקון ואפילו תיקונים. בעלי מקצוע היודעים לתקן דברים תמד ריתקו אותי וזה ממש לא משנה אם זה משהו כמו תיקון בגד, כלי מכני או חשמלי, ואפילו תיקונים במחשבים וחלליות ובכלל. שתמיד נוכל לתקן דברים ונקווה שלא נזדקק לתיקוני בריאות ורופאים מומחים.  בשנים האחרונות נחשפתי כמה פעמים לתיקונים מסוג שונה ועל זה אני רוצה לספר לכם היום.

"אני התיקון שלך בעולם הזה!"
מזה זמן אני שומע את המושג תיקון בהקשר קצת שונה. יש תיקונים המתחברים לחיים בעולם הזה וגם לעולמות אחרים וחבר שלי טוען שאשתו טוענת באמצעות הטוען הרבני שהיא עצמה התיקון שלו על דברים שקרו בסיבוב אחר ובעולמות אחרים,  ואני לא בטוח שהבנתי מי התיקון של מי ומי גם משלם על זה.

צלם חתן כלה
לא מזמן סיפר לי הצלם זהר ברנט על מקרה מוזר ומיוחד שקרה לו. זהר היה הצלם שצילם לנו הרבה אירועים משפחתיים במה שקרוי צלם חתן כלה ותעמוד יפה בבקשה ועוד הנחיות של צלמי סטילס מפעם. אז זהר מספר שהוא מקבל טלפון ממישהי שאומרת לו שהוא חייב לסלוח לה על עוול שהמשפחה שלה גרמה לו לפני שנים. זהר ברנט איש חד וחריף לא הבין מה הגברת הזו רוצה ממנו וחשב שאולי זו טעות. האשה מספרת לו שהרב אמר שחייבים לעשות תיקון על עוול שעשו למישהו והיא סבורה שזה הוא והיא מתארת לו איך פעם הוא צילם חתונה ובסוף לא שילמו לו כי החתן ברח או משהו כזה, והיתה פדיחה ובסוף הם לא לקחו שום תמונה וגם לא שילמו לו. זהר נזכר שאכן היה דבר כזה אבל מה לעזאזל היא רוצה כעת אחרי המון שנים.

זהר ברנט קשור לזרח ברנט?
הגברת אומרת שמאז הכל נהיה רע והמזל לא האיר במשפחה והרב ביקש מהם לחפש למי הם אולי גרמו עוול וכעת הוא חייב לסלוח להם אחרי שיקבל משהו עבור מה שהיה אז ויש תיקון והכל יבוא על מקומו בשלום.
אני לא זוכר מה היה בסוף אבל ניתן לשער שזהר הצלם קיבל משהו כתמורה כספית ואמר כמה מילים שהרב אמר שצריכים להגיד כמו מחול לכם ואולי עוד משהו ושויין איז געענדקט  מיט די מעשה. נגמר הסיפור ביידיש ונקסט כמו שאומר סמיר סמירוביץ מכפר קרע. ונכון שלזהר ברנט שלנו יש קשר רחוק לזרח ברנט מהשיר של אריק איינשטיין על הבוקר הלח בשנת תרל"ח.

התיקון של ראובן אלון ולא התיקון הכללי
תמיד כשעולה עניין התיקון ובכלל סיפורי עבירות ומחילות אני נזכר בסיפור של צ'רלי ז"ל עם התפוח. גם כשאני אוכל תפוח עץ זה קורה לי ודי הרבה כי צרלי תמיד ידע לספר סיפור ובהקשר מתאים וככה זה הלך.
צ'רלי מספר על יהודי שומר תורה שאכל תפוח עץ ושכח לברך את הברכה הדרושה בורא פרי העץ. התפוח כבר כולו בבטן ואז הוא נזכר שלא הייתה ברכה בכלל ואפילו שזה לא הפעם הראשונה רחמנא ליצלן. חייבים לשאול את הרב איך מתקנים את הטעון תיקון שהיה כבר ואולי נלמד משהו גם להבא.
היהודי שלנו הצדיק והישר כפי שצ'רלי (שנולד בפולין כראובן דומברובסקי-אלון) מספר, כבר בדרך לרב שלו והנה הוא אפילו יושב מולו ומספר לו את עניין התפוח, הברכה ובכלל אין מכפרים על הדבר הזה. הרב מבין ללב חסידיו ופוסק בפסקנות שהדבר פתיר בדרך הבאה והקלה.

חמישים ש"ח בצבע סגול
הרב פוסק בשפתו הברורה "החסיד והצדיק יוצא מפתח המקום, והאדם הראשון המזדמן לו בדרך, הוא נותן לו חמישים ש"ח במזומן וממשיך מיד וללא הסברים כלל וכלל לדרכו וככה כל עניין התפוח והברכה מחול לו לעולם". אכן פתרון נפלא ואפילו קל ומה זה שטר של עגנון בצבע סגול בשביל להסיר את סיפור הברכה ותפוח העץ.
וככה אכן קרה, החסיד שלנו יוצא מפתח המקום, כשהוא אוחז את השטר המקופל ועיניו מחפשות את האיש הראשון שיחלוף על פניו והנה עלמה נאה פוסעת לקראתו והוא בקושי מביט בה ונותן לה להפתעתה את החמישים ש"ח והוא כבר אץ לדרכו ממלמל משהו, שמח וטוב לב בלי שום הסברים והוא כבר במרחק מה ממנה ואז הוא שומע.
"מה זה החמישים ש"ח האלה אדוני?", החסיד נעצר וסב לאחור ואומר ככה בקול חלש "הרב אמר לתת חמישים ש"ח ולהמשיך וזה כבר בסדר ומחול לי". אז הנערה החסודה אומרת לו "אז רק שתדע שהמחיר הרגיל זה מאה ש"ח אבל הרב לקוח קבוע ויש לו הנחה..."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה