יום שישי, 21 בפברואר 2014

האריזה של ירושלים

הרבה שנים מנסים למכור/לקנות לכולם את ירושלים. הכל הולך כשמדובר בירושלים. מה לא יגידו על העיר שנדמה לכולם שהיא הכי מיוחדת בעולם. כולם אוהבים וחושקים בה לעצמם. אומרים שהיא מיוחדת ומאוחדת. אומרים שנטלה כמעט את כל קבין היופי שבעולם. אז אומרים.

האריזה המיוחדת של ירושלים  צילום: אפי שחק
    
האם המתנות הכי מיוחדות מגיעות באמת באריזות קטנות?
היו מקרים בהם נוף ירושלמי טיפוסי עם צלב וסהר, שופץ נפלאות, ברגע שהפך לתבליט מתכתי ציוני
איך יודעים להכין מארז הולם לעיר בירה שכולם רוצים אותה לעצמם?

הקופסא של ירושלים
הסיבה לפוסט הזה היא אריזה. האריזה של ירושלים. אם תרצו אפשר לקרוא לזה הקופסה של ירושלים. יש מומחים לחשיבה מחוץ לקופסה. אני ממש לא מומחה לחשיבה מחוץ לקופסה ולכן אספר קצת על האריזה של ירושלים.
האם יש קשר לגבולות או בעצם לתחומה של ירושלים היום? האם הגדר היא חלק מהקופסה? מכיוון שזה מאד מסובך אז נעסוק רק במטבע זכרון מאד יפה לטעמי משנת 1968 המתאר את ירושלים. אישית אני חושב שזהו המטבע הישראלי הכי יפה. אין סוף ליופי והכל בעיני המתבונן. ייתכן גם שהושפעתי מיעקב צים, המעצב שהיה נוהג לקנות מדי פעם את המטבע הזה לצרכיו האישיים. יעקב צים המעצב עשה הרבה פריטי אספנות במגוון תחומים, מטבעות, מדליות, שטרות, בולים ועוד על האמן 


מטבע יום העצמאות תשכ"ח, כ' למדינה 1968 ירושלים

מתוך הקטלוג הממשלתי 1982, עריכה: ישראל צדקה, טקסט: כתריאל כץ, עיצוב: נתן קרפ.
שש מאות וחמישים ושש פעמים נזכרת ירושלים במקרא. ירושלים עיר הקודש מהווה אבן יסוד בהוויה היהודית – "אם אשכחך ירושלים, תשכח ימיני" נשבעו יהודים לציון. "גלו ישראל, גלתה ירושלים עמהם" נאמר ב"מסכת דרך ארץ זוטא".

במשך 1900 שנות גלות לא פסקה הערגה "בשנה הבאה בירושלים". אחרי מלחמת העצמאות הייתה ירושלים חצויה בין ישראל וירדן במשך תשע עשרה שנים. במלחמת ששת הימים שיחרר צה"ל את הרובעים שהיו כבושים בידי צבא האויב. ירושלים הייתה שוב לעיר אחת תחת שלטון ישראל, הבירה הנצחית של המדינה.
תאור פני המטבע
הערך הנקוב – "10 לירות ישראליות" במטבע הכסף ו-"100 לירות ישראליות" במטבע הזהב. תעתיק מן המטבע העתיק סלע בר כוכבא שבו מופיעים ארבעת השערים (המשוערים) של בית-המקדש. השנה "תשכ"ח 1968".
תאור גב המטבע פנורמה של ירושלים השלמה, וסמל המדינה.
היקף "שנת כ' למדינת ישראל" הכתובת בכיוון גב המטבע. היקף מטבע הזהב – מחורץ.
סימן טביעה האות "מ" על פני מטבע הכסף הקשוט, במרכז השפה התחתונה. האות "מ" אינה מופיעה על פני מטבע הזהב.
עיצוב יעקב צים.
מיטבעה המיטבעה הפדרלית השוויצרית בברן. (אישית אני לא חותם על התיאור הנ"ל במדויק אבל ככה כתוב בקטלוגים. ק.ל.)

מרתף השואה הר ציון


עם משפחת לרר ביד קנדי סריקות אליעזר מורב 

ירושלים של תל אביבי
את ירושלים הכרתי לראשונה בנסיעה עם משפחתי למרתף השואה בהר ציון. אני זוכר מזה משהו עמום למדי, וכשאני רואה את התמונות שחור לבן אני בטוח שאני לא מדמיין. דוד לרר ומשפחתו גרו ברחוב גדעון והיו כתובת מיוחדת עם הדרכה טובה. אחרי מלחמת ששת הימים נסענו כמו כולם לעיר העתיקה ולכותל המערבי. קנינו מעיל כבש אמיתי ולמדנו להוריד במחיר, בסוג של פטרונות מיוחדת. אם שילמת את מה שרצו ,אז נדמה לך שהעלבת את המוכר. האומנם? אומרים שהיו אז שטרות מנדט כמעט בחינם.

בתקופת הצבא הנסיעה לירושלים המושלגת בסיטרואן העולה ויורדת של רוני פארי עם ג'ורג' כהן, חרוטה לנצח. ככה גם הסיורים עם גבי ברקאי הארכיאולוג שהבהיר לי "לא להגיד ש'בירושלים כבר הייתי', כי זה דומה לזה שילד אומר ש'ספר כבר יש לי!'"
מי הירושלמי הכי אסלי? מיהו הירושלמי שלכם? למה הרבה ירושלמים יורדים למישור החוף? האם למצור הייתה משמעות בעיצוב הדמות הירושלמית? האם האריזה הירושלמית חונקת? האם נדמה לי שלעיתים שופצה הפאנורמה של ירושלים ונוקתה מצלב וסהר , לצורך הטבעת מדליות ציוניות?

ירושלים שלי
ירושלים שלי היא כזו השמורה לאלו הבאים אליה מהחוף והשפלה. סוג של עליה לרגל כשבסוף תמיד חוזרים. יש לי מעט מאד לילות ירושלמים. הדסה עין כרם זה סרט לסיפור אחר.
ירושלים שבראשי התעצבה מ"בת ירושלים הקטנה", "מיכאל שלי", "בוסתן ספרדי", יוסי בנאי , ויהורם גאון במספר שירים וסיפורים מרמת השרון. כמובן שהיו עוד דברים אבל נדמה לי שזה העיקר. המטבעות והמדליות של ירושלים הוסיפו הרבה פרטים מסביב. נדמה לי שאת רוב הידוע לי על ירושלים, שאבתי מהמטבעות וספיחיהם. שבתאי המתיש גם בסיפור. תערוכות הבולים והמטבעות בבירה גם.
מעטים מכירים את האספן הותיק והאלמוני בשם אבנר, שנולד בכפר עזה וחי ליד פתח תקוה, האוסף מדליות בנושא ירושלים. אריזות לא מענינות אותו. יש לו מגוון עצום של ירושלים בצורות שונות. ירושלים ממש בראש שמחתו. גם אלצ'קו בקרמן אינו קוטל קנים בתחום.
ירושלים היום אולי מהווה את לב הקונפליקט על הארץ. לא אנסה לגעת בזה. במידה ובעיית ירושלים תיפתר, האם זה אומר שהכל פתיר?


הפיתקית של ירושלים בנק ישראל צילום: אליעזר מורב 

האריזה החריגה והפיתקית
לאחרונה נתקלתי בפריט שעשה לי משהו. זה כמעט ולא קורה לי לצערי, אבל בכל זאת עובדה שראיתי מטבע ארוז בצורה שונה. האריזה של המטבע היא בעצם הסיבה לפוסט המעט מוזר הזה. מה כבר יכול לרגש באריזה? ככה זה כשמשועממים או נכון יותר כשעוסקים בדברים קצת שוליים בחיים.

יש פריטים נומיסמטים בודדים שכל הסיפור שלהם הואהאריזה. אם תוציאו את הפריט מהאריזה אז הכל חסר משמעות ואפילו אולי חסר ערך כספי. האריזה במקרים מאד מסוימים היא העיקר.
שמתי לב שמטבע ירושלים 10 לירות קשוט 1968 ארוזבמארז שונה מהמוכר לי. תמיד זה מגיע בפלסטיק קטן חום או שחור וכיתוב מאד רגיל.הפעם זו הייתה קופסה ממש שונה. יותר גדולה ובחזית כתוב בפרוש בנק ישראל. בפנים אפילו פיתקית הסבר למטבע שזו הפעם הראשונה שאני רואה. המטבע עצמו אותו דבר. עד כאן העובדות הפשוטות.
בפיתקית נוסף מידע חדש שלא נכלל בקטלוג הרשמי שלישראל צדקה. לכאורה ממש לא נורא ,אבל לי זה עשה משהו כאילו נחשפתי למידע עלום ומעט שונה. את דגמי הגבס של המטבע עשו שני אומנים.

צד הערך
את השם ש. קרצ'מר ובניו ירושלים, הכרתי מדברים רבים ומגוונים. השם קרצ'מר על גלגוליו השונים בתחומנו ידוע ומוכר לכל. הביקור במוזיאון בקיבוץ צאלים עם בועז הוא חובה למתענינים ובכלל
צד הפאנורמה
השם השני של הפסל בוריס (דב) רבינוביץ' בת ים היה חדש עבורי. לא זכור לי שנתקלתי בשם הזה. בירור ברשת הוליד את הקישור הבא בלבד 
יהודה מאי טוען שבוריס דב רבינוביץ' מבת ים הוא פסל עלום שהותיר מעט עקבות מעבר לתערוכות שהציג.
הבנתי שהאריזה מעידה על הכל. בנק ישראל הזמין לעצמו מארזים קצת שונים ממה שאנו מכירים. כנראה לצרכיו הוא, כלומר על פי הבנתי שי לעובדי הבנק עצמו ואולי לנוספים שהוא חפץ ביקרם. בעבר ראינו משהו בסיגנון לדברים אחרים. למי שלא מעורה נסביר בקצרה שבנק ישראל נעזר בחברה הממשלתית למדליות ולמטבעות בע"מ להפצת מוצריו על פי חוק. תמיד המדינה צריכה מתווכים למיניהם. היום אין חברה ממשלתית. יש חברה ישראלית פרטית. היום הכל מופרט. למה לא להפריט את הכור בדימונה?

בנק ישראל שליט"א והחברה הממשלתית למטבעות ומדליות בע"מ זצ"ל
על מערכת היחסים בין בנק ישראל והחברה הממשלתית למדליות ולמטבעות ניתן לכתוב פוסט נפרד. בסופו של דבר זה כנראה הכל ענין של יחסים בין אנשים. לפעמים אהבה, קנאה ואפילו משחקי אגו של גודל ורוחב. רוב הזמן כמו בכל דבר הכל זרם יפה. לפעמים קצת חריקות.
בנק ישראל במשך שנים ידע לעשות פריטים נומיסמטים שונים ומגוונים. חלק מהם מתגלים ממש באקראי. חלק מאותם פריטים היה לצרכים פנימיים. היה זמן שאפילו מכר בעצמו בקופות הפריטה , מארזים שונים תוך שהוא מטריף את החברה הממשלתית למטבעות ומדליות. בנק ישראל עשה הרבה דברים על פי שיקול דעתו הבלעדי. היו זמנים שהם לא עשו חשבון לאיש. להם אין בעיה של כסף, יורדים למרתף ולוקחים כמה שרוצים...

הגבולות של אמת
בקיצור חשבתי שאולי גיליתי מידע חדש לגבי בוריס דב רבינוביץ' מבת ים. כנראה שרק חשבתי. מתברר שהשם הזה היה כבר מוכר וידוע והופיע בפרסומים הרשמיים הראשונים בזמן שהמטבע הונפק - 1968. אפילו במערכת הממוחשבת נומיס של אפי שחק השם ידוע ומוכר. לימים נשכח מעט. רק האריזה חדשה. אז בקיצור תשכחו מכל  הפוסט הזה. חוץ מזה מישהו יכול להגיד לי בבקשה מהם גבולות האריזה של ירושלים האמיתית?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה