יום ראשון, 16 בפברואר 2014

למות כמו כלב או חוכמת הרדיאטור

סנואי לידרמן יליד 1996

היום הבנתי את משמעות הביטוי "למות כמו כלב". חוץ מזה באוטו הלך הרדיאטור. האם יש קשר? לדעתי לא! בכל מצב נתון, ניתן למצוא קשר בין דברים שאינם מחוברים באופן ישיר. מה דעתכם?
"גויים וכלבים מתים. יהודים נפטרים" אליעזר מורב מכיר בדיחה בענין הכלב היהודי וישמח מאד לספרה
מה המשותף לאלי חליבה, יוסף ובניו, ש.ש. , נחשונים, רדיקור, פולריס, גונגה, לידרמן? 
אמצעי תשלום בתחבורה מהווים נושא איסוף. כמה שווה כרטיס רכבת-לילה לקהיר? 

דני היה היום בבוקר בחנות. יום שישי בבוקר, זה מסתדר לו טוב. פעם דני עבד בחברת דן וזה סתם צרוף שמות. חברים יש באגד וגם  בדן. גם בהסתדרות.  דני חבר גם שלי. דני היה גם חבר של הורי ולהפך. היום דני גימלאי ויש לו הרבה  חברים. אני גם מכיר כאלה שפעם היו חברים שלו.
אצל דני יש סדר יום מתוזמן מפה ועד הרצליה. כפנסיונר מוקפד, דני יודע בדיוק מה יקרה לו בעוד שלושה ימים בשעה 15:30. גם בעוד שלושה שבועות. יש גם את הפנקס בו רשומים הדברים. יש גם פתק יומי ובו המטלות לאותו היום, פלוס שאלות פלוס עוד ועוד. דני אוסף מטבעות, מדליות, בולים, שטרות ואפילו כרטיסי אוטובוס של פעם פלוס עוד ועוד. דני בא להגיד שלום וגם לשאול כמה שאלות.                                                                         
כמובן שאלו שאלות מקצועיות בנושא האוספים. למשל "למה התאריך של הרבע דולר לא מופיע בקטלוג וגם עוד תאריך ועוד ועוד?" בסוף נמצאה התשובה. יש שאלות שאין להן תשובות. לפחות אני לא מכיר אותן. בדרך כלל מוצאים תשובות. לפעמים ניתן להמציא תשובות. המצאת תשובות זה פטנט לא מקורי. בחלק מהמקרים זה עובד לפחות כמו תשובה נכונה. לפעמים תשובה בצורת שאלה עובדת טוב יותר. רוצים דוגמא אז בבקשה.
שאלה; "למה אתם היהודים עונים לכל שאלה בשאלה?" תשובה; "למה לא?!"

דני חיכה לי, כי הגעתי באוטובוס מפתח תקוה קו 66. המכונית במוסך מאתמול, מחליפים רדיאטור. בעברית מצנן. זה לא יוצא יותר זול בעברית. זה קצת סיפור להגיע מראש העין בתחבורה ציבורית לבן יהודה 18א בתל אביב. קו 66 עוצר ממול. 9.80 ש"ח נסיעה של שעה ואוטובוס מלא. ישבתי בכסא בודד, מאזין לרדיו טלפון באוזניות ואני לא קם לאף אחד. יש מבוגרים שאולי נראים יותר ממני, אבל ממש לא בטוח. הספק לטובתי. קמתי רק בשביל לרדת בתחנה שלי.

 דן חברה לתחבורה ציבורית - אישור הנחה לתלמיד 1965 מתוך הויקיפדיה

למות כמו כלב
דני היה נסער קמעה. חבר שלו מת. היום הלוויה, לא בטוח. פלוני מת לפני ארבעה ימים. הכרתי קצת את פלוני. ארבעה ימים ואפילו לילות , שכב מת ואיש לא ידע. על זה נאמר "למות כמו כלב".
אחרי שדני החבר של פלוני, לא שמע ממנו מספר ימים והחשש התגבר, הוזעקו הילדים עם פריצה של מכבי אש והפרוטוקול הידוע. ריח ועוד דברים שבטח שמעתם וקראתם. לא תמיד יש נסיון אישי עם סוג כזה של מוות. אצל אנשים ללא משפחה זה קורה. אצל הורה מבוגר עם ילדים ונכדים, זה פחות סביר, אבל עובדה ובלי הטובות של אילנה דיין.


שמעתי את הביטוי "למות כמו כלב" מספר רב של פעמים. נדמה לי שאבי המנוח נהג להשתמש בביטוי הזה. היום הגיעה הדוגמא החיה. היו לי עוד כמה דוגמאות בעבר, עם אנשים שהכרתי באופן שיטחי. לא מזמן נפטרו אמא ובן ונרקבו במשך מספר ימים מעל קפה מוניקה בבן יהודה. הריח עשה את שלו ואם תרצו עוד קצת פרטים אז לפני האוכל לא מומלץ. היה גם מקרה של אשה מאד מסקרנת , מרחוב אלכסנדר ינאי, שנרדמה לעד, מבלי שהיו כל סימנים מעידים לפני , במהלך ואפילו אחרי המוות. חצי שנה עברה ודוד בן עמי בעבודתו הקודמת באפוטרופוס הכללי, הסיר את השמיכה וגילה שלד ושערות במצב VF+ברררר. הזקנה מרחוב אלכסנדר ינאי

סנואי הכלב שלנו הכי מקסים בעולם
לכלב שלנו קוראים סנואי. הוא נולד ב-1996. יש לו שבב זיהוי A6130623. הגיל נותן את אותותיו גם בסנואי שלנו. ההתנהגות שלו עדין ילדותית ולא בהכרח הכי הכי חכמה. אנחנו אוהבים מאד מאד , את סנואי שלנו. הוא אצלנו כמעט מהיום שנולד. אנחנו די בהשגחה על סנואי. הוא יישן יחד איתנו. זה לא הכי מומלץ, אבל זו עובדה. אנחנו כבר חשבנו על היום שאחרי. סנואי שלנו אינו בן אדם למרות שלפעמים אולי נדמה לו. לאקי היא הכלבה החכמה של אליעזר וענת השכנים שלנו. סנואי ולאקי חברים חברות אפלטונית. אין ביניהם יחסים מעבר להרחות הדדיות. לשניהם יש מקום מובטח אחרי שיפסיקו לנבוח.

מוסך עודד רייכמן בני ברק 03-7333555

חוכמת הרדיאטור
צילצלו ממוסך עודד רייכמן בבני ברק, שהרכב מוכן ומזומן. יום שישי עובדים רק עד 12 וחצי. יש רדיאטור מקורי וצריך להוציא את האוטו ולחזור בחזרה לחנות. קו 20 מגיע בדיוק. לא בא לי להוציא 60 ש"ח פעם נוספת למונית ספיישל. התדירות של קו 20 לא משהו אבל בסדר.
מבן יהודה לאצטדיון רמת גן רק 6 ש"ח. כרטיס הרב-קו של דן לא עובד. "בעיה שלך!" אומר הנהג בנימוס. "שלם במזומן וצלצל למספר בגב הכרטיס". צייתתי לנהג בהכנעה. במחשבה נוספת מאוחר יותר, חשבתי לעצמי שהייתי צריך להגיד לנהג בזו הלשון. "לי יש בעיה , אבל עד שאתם בדן מסדרים את הכרטיס שלי, אני נוסע איתכם ועל חשבונכם!". מחשבות לחוד ומעשים לחוד. ישבתי וראיתי את תנועת הנוסעים המרתקת. ברכבת מרכז על שם סבידור עלתה צעירה עם כלב. הכלב היה עם מחסום לפה ונדמה לי שראיתי כרטיס יותר גדול. האם משלמים על כלב? אם מחזיקים כלב קטן על הידיים גם? חופשי חודשי לכלב? היו עוד ארועים באוטובוס. לא חייבים לספר הכל.

אמצעי תשלום בתחבורה מפעם עיצוב אפי שחק

כמה אספנים לאמצעי תשלום בתחבורה נכנסים לחיפושית בלי רדיאטור?
יש אספנים לאמצעי תשלום בתחבורה. כרטיסים של רכבת וחברות תחבורה קטנות מפעם נדירים. כרטיס לכלב כנראה נדיר מאד. יש גם אסימוני מתכת כמו דרום יהודה 2 פרוטות מאלומיניום ואפילו לכרמלית מחיפה בכמה גדלים. אני מכיר לפחות  5  אספנים רצינים לאמצעי תשלום בתחבורה בישראל. כמה אספנים נכנסים בחיפושית פולקסווגן ישנה? לחיפושית אין רדיאטור! האם זה משום שהיטלר מעולם לא היה איש חם? חמומי מוח זקוקים למצנן משובח.
אם בא לכם לקרוא מאמר קצר ונהדר, מלווה בתמונות של איש מקסים בשם יעקב קורן על תולדות התחבורה הציבורית בארץ ישראל אז בבקשה מתוך אתר האספנות קולקט

האם ידעתם שיבואן פולקסווגן האדון פליקס הנו אספן?
הגעתי למוסך רייכמן עודד בע"מ ברחוב ברוך הירש בני ברק. יום שישי התנועה דלילה. לקחתי מספר 30 וחיכיתי. יש מכונה לכל סוגי השתיה, וגם מאפים חינם, חופשי כל הזמן. יש גם שתי עמדות אינטרנט מאד מהיר. אצל רייכמן הכל בסבבה. המוסך של עודד הוא עסק למופת. ככה זה שעסק מצליח לגדול מ1937.הסיפור של רייכמן ראוי לדעתי לספר. כשיש אח פרופסור במרכז הבינתחומי, סביר להניח שזה יגיע מתישהו ולאו דווקא מהצד הזה. מוסך עודד רייכמן מומלץ מאד ועוד ועוד. הפעם שמו בהמלצתי מצנן מקורי. בפעם הקודמת לפני פחות מ4 שנים הרכיבו רדיאטור חליפי. הוא עדין נראה כמו חדש, אבל סדוק במכסה הפלסטיק העליון. מזל ששמתי לב לסדק לפני שהטויוטה רתחה מחום. פעם היו מכסי מתכת הניתנים לתיקון. היום כמעט ולא מתקנים כלום. גם בקולומביה של אילן רמון ז"ל היו סדקים וחלקים רופפים.

תשומת לב והשגחה על החום עשויים למנוע הפתעות
את חוכמת הרדיאטור למדתי קצת לפני שנת 1980. במשך כמה שנים הפצנו מצננים מתוצרת מקומית. זה לא היה במקום המטבעות כי אם בנוסף. ככה זה כשגיסי החדרתי מחפש הרפתקאות עיסקיות. הכרתי בזמנו את כל סוגי הרדיאטורים לרכב, מידות, מוסכים, אנשים בתחום ועוד ועוד. העיסוק בהפצת מצננים ברחבי ישראל מחדרה דרומה, לא כולל רצועת עזה, היה שיעור טוב במה לא חייבים לעסוק. זה היה גם שעור לא זול במיוחד, אבל עובדה שנשארנו בחיים. מומלץ להשגיח על חום הרכב באופן קבוע. קשר עין ותשומת לב אנושית, מונעים הפתעות לא נעימות.

פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב MySay




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה