יום ראשון, 16 בפברואר 2014

מי היה כהנשטם?

February 13, 2014 at 3:45pm


זה הכל בגלל שני אנשים ואולי בעצם שלושה שחברו וזממו וזו התוצאה. לא חושב שהייתי מגיע לכהנשטאם אהרן אלמלא השלושה שכל אחד בדרכו אחראי לשורות הבאות.

יש המון מידע ברשת האינטרנט וגם אין המון מידע ברשת האינטרנט.
ד"ר עמנואל מלצר סגן מנהל בעירוני ה' תל אביב אמר שלומדים היסטוריה באמצעות שמות הרחובות
נמצא גור חתולים זכר שחור עם כתמים לבנים, על פינת רמז כהנשטאם ביום שישי 16.11.12

החתול מכהנשטם פינת רמז


אהרן כהנשטאם פינת דוד רמז


רחוב כהנשטם רחוב נחמד וסולידי. אם אתם עדין לא בפוקוס לגבי מיקומו אז תחשבו על הצפון הישן , בתווך שבין אזור פנקס וגימנסיה הרצליה והרמז שלי הוא דוד. התמונה השניה תעזור. הפעם היחידה שהייתי שם היה כשביקרתי את ד"ר אריה קינדלר מהמטבעות קצת לפני שנפרד מביתו לטובת משכנו החדש בדיור המוגן.

גור החתולים מכהנשטאם מחפש את משפחתו
רחוב כהנשטם רחוב צפונבוני טיפוסי , והשבוע עברתי בו שוב ומצאתי מודעה על עמודים "נמצא גור חתולים!!! ענד קולר ירוק עם פעמון. זכר שחור, עם כתמים לבנים נמצא על פינת רמז כהנשטאם ביום שישי 16.11.12 אם אתם המשפחה שלו נא ליצור קשר במספר 0576905026 " . אני לא זוכר שראיתי בעבר שלט של חתול המחפש את משפחתו. מענין אם המשפחה תאותר. לי נראה מהתמונה שבמודעה שגור החתולים מצא לו מקום חדש ונחמד. כנראה שטוב לו במשכנו החדש ובכלל חתולים יודעים להסתגל.

שלט כחול של העיריה בתוספת חמש שנים בונוס
על הבתים ברחוב שלט כחול ובו כתוב רח' כהנשטם תר"כ - תרפ"ה מחנך עברי מלוחמי התנועה העברית בין יהודי רוסיה KOHANSHTAM st  אם הקפדתם ושמתם לב אז בשלט הרחוב הכחול של העיריה כהנשטם חי עוד חמש שנים לעומת תמונת הגלופה. לא נורא.

"כהנשטם היה פדגוג"
פעם דיברתי עם יצחק שקד על שמות רחובות בתל אביב. יצחק נולד בתל אביב וזה קרה אפילו לפני שהמדינה נולדה. אז יצחק סיפר לי שפעם פעם הוא גר ברחוב כהנשטם וכל מאמציו לברר מי הוא אותו כהנשטם לא צלחו. אז יצחק פנה בכתב לעיריית תל אביב של פעם ושאל. מי זה כהנשטם הזה שברחוב שלו אנו גרים? זה לקח קצת זמן ובסוף יצחק ואורה שקד קבלו מכתב קצר ומתומצת שבו כתוב בחצי שורה אחת."כהנשטם היה פדגוג". ככה פשוט ולענין. מתי לאחרונה שמעתם את המילה פדגוג בשימוש מעשי? ודמגוג? בית הספר הקהילתי אהבת ציון מצא מקום טוב ברחוב כהנשטם 16.

בכיכר בדיזינגוף על השולחן של זאביק
ביום שישי הלכתי לשוק העתיקות בכיכר דיזינגוף. על אחד השולחנות אצל זאביק ראיתי כמה גלופות דפוס מפעם. זה לוח עץ במידות של כמה סנטימטרים עם תמונה. ככה הדפיסו פעם. כל הגלופות היו ערומות ורק אחת לבושה. אני לא בטוח שאתם ממש מבינים אותי ולכן אסביר שהגלופה הלבושה הייתה זו של כהנשטם אהרן והכוונה לבושה בתמונת האיש כלומר מכוסה בנייר עם התמונה המצולמת פה. זה מיד הקפיץ לי את ענין יצחק שקד כמו גם את ד"ר אריה קינדלר. אלו הם השלושה שחברו בענין  כהנשטם. קינדלר, שקד וזאביק.

ברשת מצאתי את האתר הבא ובו המידע המצומצם והמדויק ביותר כנראה לגבי אהרן כהנשטם. אם תרצו תוכלו להדליק נר וירטואלי, יחד עם הספד והנחת פרחים. יופי של רעיון. תמונה אין שם ואולי זוהי תרומתי הצנועה לאהרן כהנשטם שנולד ונפטר בפולין קצת לפני שאבא שלי נולד. 

מדריך הרחובות של תל אביב יפו הוא ספר חובה לכל תל אביבי. כשאני אוחז בו אני חוזר 35 שנה לאחור ונזכר אוטומטית בד"ר עמנואל מלצר הסגן מנהל בעירוני ה' שליווה את ד"ר משה לנדא ז"ל שנים הרבה . ד"ר מלצר היסטוריון יליד קרקוב הסביר לתלמידיו שיש דרך ללימוד היסטוריה באמצעות הרגליים ותירגול שמות הרחובות בתל אביב יפו. אני לא למדתי אצל ד"ר מלצר אבל עובדה שאני זוכר זאת כציטוט שלו.

אהרן בן משה כהנשם נייר הגלופה של כהנשטם צילום: אליעזר מורב

כהנשטם אהרן 1860  1920
מחנך עברי וממחדשי בית הספר העברי בגולה. נולד בפולין , למד משפטים אך פעל כעורך דין רק זמן קצר. ניהל תלמוד תורה בלודז' ,ומ-1907 קורסים למורים בגרודנה, עם ידידו ש"י טשרנא ועם אחרים - רובם עלו לארץ ישראל והיו ממחדשי החינוך העברי בארץ - ובמקומות אחרים ברוסיה. כתב מאמרים ברוסית בעניני חינוך.  מתוך תל - אביב- יפו , מדריך הרחובות כתב וערך יחיעם פדן תשס"ג - 2003

מי היה כהנשטם אהרן 1860 -1920? פורסם במגזין של קובי לידרמן ב MySay

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה