יום ראשון, 16 בפברואר 2014

ציורי קיר

February 10, 2014 at 1:02pm
יש אנשים היודעים לטפס על קירות. אחרים יודעים לצייר עליהם. אני זוכר שהיו כאלה שציירו כבר מהילדות הפעוטה על הקירות, ולא חשוב עם מה. זה נראה לי מדליק לאללה לצייר על הקירות, במיוחד לכאלה היודעים. אני לא יודע לצייר בכלל וחבל. בחרתי להביא כמה ציורי קיר שאהבתי משיטוטי בעיר הגדולה. אשמח אם תצרפו עוד ואני יודע שיש המון. 

למה לצייר על הקיר? בשביל שאנשים יראו את זה!
האם הציירים של התקופה הכלקוליתית היו מציירים תמורת כסף? האם הם נדדו בעקבות העבודה?
אם תרצו לצייר על הבית שלכם מבחוץ כדאי לקבל אישור מרון מהעיריה.

ממתי מציירים על הקירות?
אנשים תמיד ציירו. כנראה שגם על הקירות היה מי שצייר. זה שאנחנו לא רואים את זה היום, זה רק משום שזה היה ממש מזמן אפילו לפני שנולדנו. אפילו לפני שאברהם אבינו נולד. הדבר הראשון שעלה לראשי בהבזק הראשון היו ציורי הקיר מע'סול שבירדן ממש בצד השני של ים המלח. החברה הכלקוליתיים באלף הרביעי לפני הספירה, מסתבר ידעו לעשות הרבה דברים. גם לצייר על הקירות. אם בירדן ידעו אז, גם פה אצלנו ידעו, רק שנראה שלא השתמר מבחינת מזג האויר.

Mallon,A & Koppel,R ויקיפדיה

תלוליות ע'סול - ירדן
הקטע המפורסם ביותר הוא "הכוכב מע'סול". "הכוכב הינו ציור פרסקו על גבי טיח בצבע קרם בקוטר 1.84 מטר. הכוכב צויר בצבעי אדמה: אדום, שחור,אפור וצהוב. זהו כוכב פולחני. הכוכב בעל 8 קרניים. בעיגול המרכזי 3 כוכבים זה בתוך זה. יש הטוענים שהציור מסמל שמש - אלוהות אחרת. בין קרני הכוכב ומימינו ציורי מבנה המזכירים מבנה כלקוליתי. הציור כולל ראש עם כובע ומסכה, חיה מיתולוגית עם כנפיים, צבי וחיות מרקדות סביב שמאן. כל הסצנות מזכירות טקס פולחני שקשור לכוכב ולמקדשים. הביצוע של הציור מדויק מאד, וקצות הקרניים החיצוניות יוצרות מעגל מושלם." לדעתי העניה המונח פולחני בארכיאולוגיה כמעט זהה למילה "לא יודע" או "לא ברור". מבחינתי כל דבר שהוא פולחני הוא גם מאד חשדני.
הייתכן שאנשי האבן והנחושת שחיו גם פה בתל אביב בגבעת בית המטבחיים, בואדי רבה בראש העין ואפילו בבאר שבע ציירו על הקיר שלהם? אני מאמין שכן. לא מצאנו קירות אז איך נמצא ציורים?


גם ציורי הקיר במערות הפרהיסטוריות בספרד בסדר. מערת אלטאמירה  

מי, מה וכמה?
הציורים הראשונים המוכרים לי מתל אביב שלי, החלו כנראה בשנות השמונים. אז נתפס הדבר כליכלוך בראש חוצות. עם הזמן השתנתה הגישה. יש היום אנשים המתפרנסים מזה. יש ציירים המסתובבים בעולם ומעטרים קירות להנאתם. העירייה החמודה אפילו לוקחת מס שלטים במידה וזה ציור מסחרי. ליתר דיוק אגרת שילוט.
שי פרקש חוקר, מתעד ומשמר ציורי קיר טמפלרים המתגלים מתחת לשכבות צבע חדשות. מתברר שיש קשר בין ציור, ייצור מברשות צבע והתמחות במחקר.
את רמי מאירי כולם מכירים. הציורים שלו מפוזרים בהרבה מקומות. הבאתי את חוף מציצים של היום. בשבילי זה חוף שרתון של פעם.
הציור של  המשקפופר  מצוי בקיר של מה שהיה פעם סמינר לוינסקי הצמוד לבית הספר היסודי שלי "לדוגמא" ע"ש הנריטה סאלד בבן יהודה על הפינה של שדרות נורדאו. לא יודע מי הצייר ומי הדמות. אשמח לעזרתכם. תמונת הכנר היהודי הנהדרת לטעמי, מצויה ברחוב אילת. הנערה החמושה במשקפי שמש, השומרת בפתח החנות בפינסקר.

ציור בבן יהודה על הקיר של סמינר לוינסקי לשעבר צילום: קובי לידרמן

 מציצים גירסת רמי מאירי


כנר יהודי ברחוב אילת צילום: קובי לידרמן


קעקועים ברחוב פינסקר



אבי - חיים בליטשטיין בן 37 נולד וגדל ברמת גן ומצייר על הקירות כבר 15 שנה ואפילו מתפרנס מזה. "ציורים על קיר יכולים לעלות מ-2000 ש"ח ועד ל-100,000 ש"ח. תלוי בגודל ובעוד מספר נתונים כמו אפשרות גישה למקום (מנוף) וחומרים מיוחדים. אם זה תמונה לצורך מסחרי אז צריך אישור של העירייה וכמובן אגרת שילוט שנתית." 

שמעתם על אברהם אופק? אני לא! צייר שהתמחה בפרסקאות פה בארצנו הקטנה. ותודה ליהודה מאי. אתם מוזמנים לקישור הבא  

יוסף בריקס הצבע שלנו
שמעתם על יוסף בריקס? מבחינתי הוא בעל המקצוע הכי טוב שהכרתי כצבע. לא הוא לא צייר על קירות בראש חוצות, אבל אני זוכר אותו לטוב מגיע לביתנו עם כמה עובדים וצובעים את הבית. היו גם קירות שבהם עשה "ציורים" בעזרת שבלונות. בדרך כלל עיטורים גיאומטריים קטנים. גם צבע שמן עם מסרק מיוחד במסדרון הניתן לרחיצה. יוסק כפי שאמי קראה לו היה בן עיר של אימי. רזה מאד, עם גופיה לבנה ומעשן כמו קטר ושותה הרבה קפה. אצלנו בבית לא היה קפה שחור, רק נס עם חלב. ליוסק הייתה שפה מיוחדת וגם כתב דברים על משפחתו ועל השואה. יום אחד כנראה אקדיש לו משהו. יוסף בריקס צבע מיומן וקפדן שתמיד שקד על עבודת ההכנה היסודית לפני הצבע.
אשמח לתוספות והסברים משלכם על הנושא.

תגובה 1:

  1. קוביי שלום רב !
    יש לי תמונות רבות מציורים על קירות בהרבה מדינות בהן ביקרתי, אם תהיה מעוניין אשלח לך . . .נא ענה לי בווטס אפ....

    השבמחק