יום ראשון, 16 בפברואר 2014

אשת הברזל והשטרות של פוקלנד

February 11, 2014 at 9:06am
על הסרט אשת הברזל כבר כתבו הרבה. זה היה קצת מוזר לקרוא ביקורות על הסרט. נדמה לי שלפני האוסקר ראיתי הרבה ביקורות נגד. אחרי הזכיות בפרסים ראיתי פתאום דברים אחרים. אולי זה רק נדמה לי. אני אהבתי את הסרט ואפילו התרגשתי מאד בחלקים מסוימים.

סידור בגדים חוזר בגיל מתקדם מהווה סימפטום שלא פוסח על vip
בגבעת הסלעים בראש העין יש כנראה יותר אנשים מאשר באיי פוקלנד 
האם מלחמות פורצות לפעמים בשל הרצון לכסות על בעיות פנים?

מריל תאצ'ר ממש אמיתית


כרטיס לסרט והשני חינם צילום: אליעזר מורב

מריל סטריפ לטעמי תמיד נהדרת. אני לא זוכר סרט איתה שלא נהנתי. בהחלט עושה תפקיד נהדר. הקטע בסרט בו היא מסדרת את הארון או בעצם מוציאה את הבגדים היה הדבר שהכי ריגש אותי עד דמעות. מי שעבר קטעים כאלה עם הורים מבוגרים פלוס מבין זאת ללא צורך במילים.                                      

הקטע עם הארון וסידור הבגדים מסתבר לא פוסח על אח"מים, אפילו לא על מרגרט תאצ'ר. אמא שלי ותאצ'ר נולדו באותה שנה.

אין לי כוונה לסקר את הסרט כי אם להאיר נקודות שעלו אצלי באופן בלתי נשלט. אתה צופה בסרט ודברים מסוימים לוקחים אותך למקומות אחרים עם כיוונים ממש לא צפויים.
אז נדמה לי שאין בסרט שום איזכור ישראלי כלשהו. קצת נעלבתי שבשום מקום אנחנו לא על המפה של הסרט. האנגלים, מסתבר, יכולים להסתדר בלי שום איזכור ישראלי.

כשהיו בעיות חברתיות באנגליה הגיע המשבר בפוקלנד ואחריו המניות של תאצ'ר עולות. 
האם יש דמיון למשבר הישראלי אירני? רק אנשי שמאל הזויים מעלים שטויות מסוג זה. בסינמה סיטי בגלילות נחמד לראות סרט כשהכרטיס השני על חשבון הבעלבית.

המלחמה בפוקלנד,כשהבריטים מחליטים להיכנס בחוצפנים של ארגנטינה, מושכת אותי ללא שליטה לסיפור הבלתי ניתפס מבחינתי על הבריטים והשטרות המיוחדים של איי פוקלנד. בענין הזה פוקלנד לא לבד. איי קיימן , גיברלטר, האי מאן, גרנזי ואולי עוד חוגגים. האנגלים שומרים על מסורת מיוחדת. מה דעתכם על זה?                                                                        
בפוקלנד יש כנראה פחות תושבים מאשר יש לנו בשכונת גבעת הסלעים שבראש העין. בגבעה שלנו יש פחות מ-800 משפחות. לנו אין שטרות כסף משלנו. איפה לדעתכם יותר כדאי לבקר? גבעת הסלעים או פוקלנד?
אלון מליס שמכיר את כל השטרות בעולם מספר בתימצות על הכסף בפוקלנד.




שטרות פוקלנד
בין השנים 1899 עד 1901 הנפיק הממשל הבריטי שטרות בערכים של 5 ו-10 שילינג וגם 1 ו-5 פאונד. השטר של 5 שילינג הונפק עד שנת 1916.ב-1969, כהכנה לשיטה העשרונית, הוחלף השטר של 10 שילינג בשטר של 50 פני. שטר ה-10פאונד הוכנס לשימוש ב-1975 ולאחריו השטר של 20 פאונד ב-1984. שטר ה-50 פאונד יצאב-1990.

שטרות פוקלנד הנוכחיים נושאים אותה תמונה אך הם שונים בערכים ובצבעים. בחזית השטר כל השטרות נושאים את תמונתה של המלכה אליזבת' השנייה, מגן (Coat of Arms), מפה קטנה של האיים ותמונות שתי החיות העיקריות באי: פינגווין מלכותי ואריה ים.
בגב השטר רואים את Christ Church Cathedral בעיר הבירה סטנלי, המשכן הרשמי של המושל, ומבנה טיפוסי באיים.
5 פאונד – אדום 10 פאונד – ירוק 20 פאונד – חום 50 פאונד – שילוב של כחול,ירוק ואדום ב–1983 יצא שטר זיכרון של 5 פאונד המציין 150 שנה (1833-1983) לנוכחות הבריטית באיים. השטרות הודפסו ע"י De la Rue שגם הדפיסו בעבר שטרות לישראל. ב-2010 יצאה הוראה להדפסת 200 אלף שטרות של 10 פאונד ו-20 פאונד כל אחד, כמות שטרות שתספק את הדרישה ל-15 עד 20 השנה הבאות.

 אשת הברזל והשטרות של פוקלנד פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב MySay

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה