יום ראשון, 16 בפברואר 2014

המכונה שבקיר שנותנת כסף וגם לוקחת

February 11, 2014 at 3:27pm



המכונות האוטומטיות נדמה שמשתלטות לנו על החיים. יש המון מכונות שבעצם מחליפות אנשים וככה מישהו כנראה חוסך כסף ואנחנו לפעמים נהנים. מתי לאחרונה קניתם משקה, סיגריות, קונדומים או חטיף ממכונה? שטיפה לאוטו? וכנראה הכי הכי נפוץ ,המכונה שנותנת כסף. החור שבקיר. הסיפור להיום הוא מכונה שגם יודעת לקחת כסף.

באמריקה המציאו את המכשיר הראשון לכסף מהקיר. בנק דיסקונט היה הראשון בישראל עם חור בקיר
למי כדאי יותר להאמין? מכונה או בן תמותה? כמה מכונות מועלות הכרתם?
  מכונת קופאי אוטומטית  -  Automatic Teller Machine ATM  -    מכונת קופאי אוטומטית

יש למכונות האלה שמות שונים. כספומט, סניפומט , בנקט , שיאון ועוד. שמות שונים ומטרה דומה, כסף ושירותי בנק למיניהם ואפילו הטענת מכשירים סלולארים. הכל אפשר לעשות עם מכונה אוטמטית. את הענין של הויברטור נשאיר לפוסט אחר לגמרי בבקשה.                                              

יש קשר ישיר בין אספנות ומכונות אוטומטיות. יש מומחים - נוכלים קטנים- להטעיית מכונות אוטומטיות של אוכל וסיגריות באמצעות כסף דומה אבל בעצם מאד שונה ולא שווה. נשאיר את זה ל פוסט אחר. לאחרונה קראתי על כספומטים לזהב באמירויות. את הכספומטים האנושיים בשכונת הרכבת בלוד אין לי שום רצון להכיר. הכספומטים למיניהם נועדו להוריד עומס אנושי מהסניפים. הסידור טוב לכולם.

שישים שנה למדינת ישראל - הכיתוב האדום והמאכזב
בנק ישראל יודע להיות מאד יצירתי בנושא האספנות. ב 2008 הופצו שטרות של 20 ש"ח עם הכיתוב האדום"שישים שנה למדינת ישראל". שטרות הפלסטיק הופצו בכספומטים וליתר דיוק בכאלה של בנק דיסקונט ושות' . האם הצבע האדום של הכתובת אומר משהו על מקבלי ההחלטה? השטרות עם השישים שנה לא נחלו הצלחה מרשימה כי הכיתוב האדום ממש לא משהו יצירתי וגם כי הכמות בהחלט גדולה. כדאי לשמור שטרות כאלה בתנאי שהם חדשים לחלוטין. אם רציתם לקבל שטרות כאלה מהכספומט בזמנו אז הייתם אמורים לבקש סכום כזה שמאפשר חלוקה לעשרים. נדמה לי ששמונים ש"ח היה הדבר האופטימלי. יש התחכמויות גם בדברים כאלה.  


שישים שנה למדינת ישראל באדום צילום: אליעזר מורב
    

הבנקים שמנהלים לכולנו את החיים היפים והכלכלה האמיתית
כמה עולה מכשיר כספומט מתקדם? האם הבנקים מרוויחים מהברזלים האלה? הבנקים כנראה תמיד מרוויחים! האם יש קשר בין השמות של הבנקים למה שהם? בנק הפועלים שייך לפועלים? בנק דיסקונט עושה הנחות? מזרחי טפחות מטפחים מזרחיים?


מזרחי טפחות מטפחים מזרחים?

הסיפור הכלכלי של העשורים האחרונים הוא סיפורם של הבנקים. ישראל לא לבד בסיפור. יש יסוד להנחה שהעולם מתנהל על ידי הבנקים כי כולם חייבים להם כסף בצורה כלשהי. אם תרצו לקרוא קצת על כלכלה מזוית מקורית ושונה אתם מוזמנים לאתר הכלכלה האמיתית של ערן הילדסהיים. יש שם בהחלט חומר למחשבה מהיבטים שונים ומקורים. 

ד"ר גונן שגב והכספומט המצלם
לאחרונה יש מכשירי מיני כספומט אפילו בפיצוציות. להרבה אנשים יש סיפורי כספומטים. בדיוק נגמר הכסף, נבלע הכרטיס, קיבלתי סטירה בגלל המינוס ועוד. לד"ר גונן שגב יש אפילו סרט מכספומט.
"בעת ששהה בהונג קונג בחודש נובמבר 2003, משך מזומנים בשווי כולל של 20,387 ש"ח, בשש פעולות משיכה במכשירי כספומט, באמצעותכרטיס אשראי של חברת "ישראכרט". שגב פנה לחברת "ישראכרט"והודיע לה שכויס וכרטיס האשראי שלו נגנב, ולכן לא הוא ביצע את המשיכות. מצלמות האבטחה הוכיחו שאינו דובר אמת. הוא הועמד לדין, והורשע בניסיון לקבלת דבר במרמה ובהונאה בכרטיס חיוב ."

יוצא לי הרבה פעמים למשוך כסף מבנקט. לשמחתי גם להפקיד בחזרה. בלי שתחזיר לא תקבל כסף נוסף. ככה זה , הבנק נותן רק למי שנוהג להחזיר. אז הרבה פעמים אני גם מפקיד מזומנים ואפילו צ'קים. לאחרונה יש מכונות היודעות לקבל כסף מזומן והרבה וככה אנחנו חוסכים עמלות ולפעמים אפילו זמן. אל תזלזלו בענין העמלה. עמלת הפקדת מזומנים היא עמלה לא זולה.

עמלת הפקדת/משיכת מזומנים באמצעות בנקאי אנושי
הבנקים נוהגים לקחת משהו כמו 15 ש"ח שלמים ל"בלטה" כלומר 10,000 ש"ח ומעלה לפני הנחת סלבס. אם יש לך הרבה כאלה, זה יכול לצאת הרבה כסף כל פעם ואפילו סכום מיותר כל חודש. אז במכונה האוטומטית זה כמעט רק שקל וחצי. ואפשר לעשות זאת ללא הגבלה ויש חסכון. יש הרבה אנשים שלאיתנו למכונה מתכתית כסף מזומן לעולם. הם מפחדים ממכונות שלוקחות כסף ולא מאמינים. לקחת ממכונה מתכתית הם מוכנים גם מוכנים. עולם מאד מוזר לטעמי. אני מעדיף הרבה פעמים מכונה. מעולם לא שמעתי על מכונה שמעלה בכספים או סתם סחבה מזומנים הביתה. פקידי בנק בשר ודם , שמעלו והסתבכו הכרתי לפחות שנים. ראיתי להם את הלבן של העיניים באמת. אפילו הייתה אחת שלא הכרתי , מחומצנת (אסתר) שלקחה חמישים מיליון דולאר ולא בשביל F16. נדמה לי שלבנק למסחר לא היו מכשירים אוטומטים. הכסף שם זרם בצורה של צ'קים "למהמר בלבד".
אז כאמור הסיפור להפעם הוא כיצד הפקרתי חי אלפי שקלים חדשים למכונה אוטומטית.

פטנט חדש - הקידמה מגיעה בראשונה לראש העין
זה היה ביום שישי כמדומני לפני כשנה לערך. הגעתי לסניף בנק הפועלים בראש העין. הסניף הזה הוא לא הסניף שלי. היו לי מזומנים בשטרות אדומים של מאתיים ש"ח. לא רציתי להישאר עם מזומנים מעיקים, ולכן רציתי להפקידם בחשבון ושעובדי הבנק ישמרו לי את הכסף בשבת וידאגו לו לחברה הוגנת ובטוחה. הפקיד היה מאד ידידותי למרות שמעולם לא פגשתי וקודם. כשהבין שאני רוצה להפקיד עשרות אלפי שקלים הציע לי לעשות זאת במכונה חדשה שיש מחוץ לבנק וככה אחסוך משהו כמו 30 ש"ח לפחות. זה נשמע מענין מאד. עד אזלא ידעתי שיש מכונה שגם לוקחת כסף ולא במעטפות.                          

הפקדה או הפקרה?
הפקיד האדיב הסביר לי שהמכונה היא חדשנית והסניף הזה הוא חלוץ בנושא. "אל תדאג המכונה מאד ידידותית וכל אחד יכול להסתדר!". כחובב ניסיונות ידוע כמו גם גילוחי זקן עצמי קפצתי על המציאה, ואניכבר מחוץ לבנק מתחיל לשוחח עם המכונה הכי אדיבה בעולם. זה נראה קצת מוזר אבל נראה כמו מכשיר סימנס גרמני אדיב ויעיל. אתה מחדיר כרטיס אשראי, מקיש קוד סודי ומתחיל דיאלוג בלחיצות כפתורים. זה נראה בהתחלה כמו משחק דיגדוגים כשאתה לוחץ והמכונה מחייכת ונעתרת. בהתחלה זה ממש כייף.

אחרי הזיהוי הראשוני והגדרת הבקשה שלך, המכונה מסבירה לך איפה לשים את הכסף ללא מעטפות , גומיות או מהדקים למיניהם. הכסף מונח לפיתחה ואז נפתח פה מכני עם רעש מתכתי והכסף נבלע. אתה רואה ושומע את המכונה סופרת ובסוף היא רושמת לך כמה כסף הכנסת כמו גם את סוגי השטרות. כל הזמן גם שואלים אותך מה לעשות בקרוב, האם אתה רוצה להוסיף שטרות? אולי לקבל את הכסף בחזרה? בקיצור דיאלוג רב מערכות והכל מאד ידידותי. אין קפה והאמת שזה די חסר.
החלטתי להפקיד 90 שטרות אדומים כי זה מה שהמכונה יודעת לעשות בפעולה אחת , 90 שטרות ולא חשוב איזה צבע יש לשטרות. בקיצור הפקדתי 18000 ש"ח בקלות מדהימה. המכונה מאשרת לי את הפעולה על גבי המסך עם חיוך מכני שכזה ואני מחכה לנייר הקבלה המיוחל שתמיד גם אמור להגיע לכל פעולה מסוג זה. ואז זה קרה...

מצטערים. תקלה טכנית נא להמתין חיים יבין הלך להשתין...
בעודי מחכה לפתק ועודני נפעם מפלאי הטכנולוגיה אני שם לב שמשהו ממש לא צפוי מתרחש. המכונה נדמה כאילו מתה ושבקה חיים. לפתע היבהבה הודעה , שעקב תקלה הלקוחות מתבקשים לפנות לסניף אחר, כרגע אין שירות פה. מצטערים נקודה. במילים עדינות חפש את החברים שלך או בעצם יאללה תתחפף מפה כי יש תקלה. האמת שקצת נלחצתי אבל לא ממש ממש. תקלה טכנית זה קורה אבל בכל זאת חי אלפי ש"ח בשטרות אדומים בבטן של המכונה ולי אין כלום ואפילו לא ביד.

"אל תדאג יהיה בסדר"
נכנסתי לתוך הסניף בדיוק לפקיד שהפנה אותי למכונה החמודה. הסברתי לו את שקרה. האמת שהוא אפילו זכר אותי מלפני הכמה דקות אחרי שייעץ לי את העצה הנהדרת והחסכונית. הוא הבין שיש בעיה. גם אני. הוא דיבר עם המנהל ועם עוד עובדים ובסוף הסביר לי שהוא לא יכול לעזור לי , כי הם לא מטפלים במכונה החדשנית כי אם רק העובדים החיצוניים. לדבריו עלי לפנות לבנק שלי כלומר לסניף שלי בתל אביב ולהסביר את שקרה. "אל תדאג יהיה בסדר", ככה ניסה לרכך את חוצפת המכונה האוטומטית.
האמת שלא נשאר לי הרבה מה לעשות. ניסיתי עוד לדבר עם מנהל סניף הבנק בראש העין תוך כדי שאני מסביר שהם בעצם ייעצו לי להפקיר את הכסף במכונה ניסיונית ומאכזבת. המנהל חזר שהם לא יכולים לעזור במקרה הזה דבר והכי חשוב"יהיה בסדר ואל תדאג".
אז נסעתי הביתה כי יום שישי ואצלי בתל אביב סניף הבנק סגור בכל מקרה, והסיפור מתגלגל בראשי על כל שלביו. באתי הביתה וסיפרתי את הסיפור למינה על כל גלגוליו. מינה הסתכלה עלי וראיתי אצלה מין מבט מאד מוזר. חשבתי שהיא אולי לא שומעת טוב אז הסברתי לה שוב את עיקר הדברים. חי אלפי ש"ח כלומר90 שטרות אדומים שהופקרו במכונה ניסיונית , נבלעו ואין פתק ואין כלום. אבל אמרו לי"שיהיה בסדר ולא לדאוג!".

מינה שלא מאמינה
מינה משום מה האדימה. לא חושב שיש קשר לשטרות האדומים, אבל ראיתי ושמעתי שקשה לה אפילו לדבר ברור. נדמה לי שהיא גימגמה, אה...בה... היא בעצם אמרה לי שהיא בעצמה לא מבינה מה קורה וזה נראה לה מוזר מאד ובעצם היא לא מאמינה. מי נותן 18000 ש"ח למכונה אוטומטית? מי שמאמין לזה הוא טמבל. "את הכסף שלך לא תראה. תשכח ממנו". "אני לא מאמינה!" ככה אמרה מינה המיוחדת במינה.
נשים משום מה נוטות לפסימיות יתרה. מבחינתן זה סוג של ריאליזם נאור.
האמת שצחקתי אפילו אם לא ראו זאת. תמיד אני נוהג לצחוק כשאין לי משהו טוב אחר לעשות. אולי סוג של מבוכה אצורה. זה גם הרבה יותר עדיף מלבכות. אפילו פעם בתיכון אמרה לי הרצלינה המחנכת שלנו משהו אודות הצחוק. עד היום לא שכחתי את זה וזה ממש לא מצחיק. 

בסניף שלי בתל אביב מסתכלים עלי ככה ככה אבל לא לדאוג ...
יום ראשון הגיע ואני כבר על הבוקר בסניף שלי בתל אביב, מנסה להסביר את שקרה לי בראש העין עם המכונה שאכלה לי את הכסף. האמת שהסתכלו עלי מאד מוזר. בתל אביב לא שמעו אז על מכונה שלוקחת כסף ועוד בראש העין אבל גם הם אמרו לי "לא לדאוג יהיה בסדר". בהמשך עשו בירור ועוד בירור והבינו שבנק הפועלים אכן עושה פיילוט - ניסוי עם מכונות חדשניות. בבנק מבינים שאני לא מדמיין. יש סיכוי שיאמינו לי...ויש אלוהים...
התבקשתי לספר את הסיפור בעל פה ובהמשך גם בכתב ידי, תוך ציון כל המידע שאמצא לנכון. מקום , זמן , כמות השטרות ואיך קוראים לאחותך. אז כתבתי את כל מה שקרה חוץ ממה שמינה אמרה לי "את הכסף לא תראה יותר".מה צריך לערב הערכת נשים מאדימות. הסבירו לי בבנק שהחברה החיצונית שמרוקנת את המכונות האוטומטיות היא זו היודעת מה קורה ותוך מספר ימים אקבל תשובה ו "לא לדאוג יהיה בסדר".

ריבית 23 אגורות ותיק סיני בצבעי הבנק
אז עברו כמה ימים ונקראתי למנהלת המחלקה הנאה,שאמרה לי שוב "לא לדאוג כי הכל כבר בסדר" והכסף נמצא ובמדיוק , ואפילו החזירו לי ריבית של 23 אגורות שלמות על הימים שעברו והם מתנצלים אבל ככה זה עם מכונות אוטומטיות. בהמשך אפילו נתנו לי תיק ממש ענק עם צבעי הבנק שלדעתי עולה בסין לפחות 2 דולרים שלמים ואפשר להכניס לתוכו לפחות מיליון שמונה מאות אלף ש"ח במזומן ובכל סוגי השטרות.
בסוף כשכולנו צחקנו מהסיפור שנגמר טוב , אמרה לי המנהלת בשקט שיש לה רק שאלה אחת אישית בכל הסיפור הזה. נדרכתי קלות ואמרתי בבקשה תשאלי. "תסלח לי מר לידרמן ,מה אמרה אישתך כשסיפרת לה על המקרה?".
קצת הובכתי מהשאלה אבל ישר אמרתי בבטחון "נדמה לי שאישתי אמרה לי, לא לדאוג והכל יהיה בסדר. כסף לא הולך סתם לאיבוד במכונות חכמות".
"יש לך ממש אשה נהדרת כי אני ממש לא יודעת איך אני הייתי מגיבה. כנראה שלא הייתי מאמינה לכזה סיפור." לך תבין את הראש הנשי.

כמה שווה סיפור כזה?
לא מזמן סיפרתי את הסיפור הזה בשי ודרור 103 FM. הנושא היה כסף ,בנקים ושירות היברידי כלומר גם אנושי וגם מכונות. זה היה הסיפור המנצח והבטיחו 750ש"ח פרס לזוכה. אז זכיתי ועד היום קיבלתי מהמכונה הבולעת , תיק סיני בשווי 2דולאר לפחות , 750 ש"ח בתלושים לבילוי , ועשרים ושלוש אגורות ריבית לחשבון הבנק , והכי חשוב סיפור נחמד. 

המכונות האוטומטיות או מי סומך על ATM ? פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב MySay

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה