יום ראשון, 16 בפברואר 2014

יהודי קשה הבנה

February 14, 2014 at 11:58am



אתמול קבלתי טלפון מחו"ל. על הקו היה הרב שמעון ערבליך מבלגיה. הוא אמר לי שהוא הגיע בשלום והרופא שלו טוען שאוטוטו היה בדרך לקבל דלקת ריאות על אמת. ביום שלישי שמעון ערבליך עוד היה פה בישראל ואפילו ביקר אותי בחנוק, כי הנכדה שלו התחתנה ומקובל שסבא יהיה עם המשפחה הגדולה וכך היה. ירבו שמחות בישראל.

שמעון שאל ככה בכללי מה קורה ואם יש לי מה להציע לו כי התמורות בעולם גורמות לו להתרחק מהשקעות שיגרתיות וחוץ מזה שמעון הוא אספן בנשמה מזה המון שנים ואולי אפילו מהיום שנולד. על שמעון ניתן לכתוב יותר מספר או סדרה ואני מתפלא שאיש עוד לא התחיל. שמעון עבר את גיל שבעים ותמיד אני נהנה לשמוע אותו מדבר ומספר כי דברי חכמים בנחת נשמעים למרות ששמעון נוהג לדבר בסערה  תמידית ועם הרבה פאתוס.

כמה זה מאה פחות עשר?
שמעון הסביר לי משהו לגבי בנקים ואיך קרה לו אתמול דבר מוזר בבנק בישראל עם צבע ירוק,  ואם הוא שמעון לא שם לב אז הלך הכסף אבל שמעון הוא שמעון ואפילו שימעל'ה והראש עובד טוב, חד ומאד חריף. אני לא הבנתי את שאמר ולכן לא הגבתי כפי שציפה ולכן שמעון התפלא שאני לא מזועזע ואפילו לא נרגש. אז הסברתי לשמעון היהלומן החרדי שכעת כבר מצוי בבלגיה שזה לא נשמע לי הגיוני. אז שמעון חזר על מה שקרה שוב ואני עדיין לא הפנמתי כי אמרתי לו שהבנק הוא מוסד רציני ולא יכול להיות שפעולה שכזו לא תיהיה מתועדת ואני מבין את שאמר אבל משהו ברצף הדברים חסר ואולי יש פה אי הבנה, אבל בסופו של דבר חשבון זה חשבון ומאה פחות עשר זה תשעים וזה לא משנה באיזה מטבע ואפילו אם זה במיליוני דולרים. שמעון שתק אבל השתיקה שלו הייתה רועמת. ואז הוא חזר על כל הסיפור שפשוט לא בא לי לשתף אתכם ובסוף הכריז בקול רם "זה העובדות וזו התוצאה . מה לא ברור מה?  תגיד קובי מה לא הבנת זה מאד פשוט. מאד פשוט מה יש פה להבין. תגיד אתה קשה הבנה?"

המורים שלי
ואז נזכרתי שזו לא פעם ראשונה שאומרים לי זאת ואפילו בצורות שונות. הפעם הראשונה הייתה בתיכון עירוני ה כשהמורה לכימיה ופיזיקה דוד שושני קרא לי "יבוא ללוח יעקובי!" אז באתי ונדמה לי שלא ידעתי לענות על שום שאלה חוץ מהשם שלי והתאריך. אולי גם עניתי כמה שטויות ואולי לא היו הדברים מעולם ושושני המורה אמר לי ככה "ואני חשבתי שאתה יודע יותר מכלום". הפעם השניה הייתה כבר עם המורה לוציאן סימצס שהבין שמתמטיקה זה לא השטח שלי ולכן הסביר לי שחשוב מאד לנקות אבק מלמעלה למטה ולא הפוך כי אבק יורד ושוקע בגלל כוח הכובד. את זה הפנמתי תיאורטית והמנקה של לוציאן תמיד עשתה זאת הפוך ובמיוחד במדפי הספרים.

מילון בן יהודה שטראסה  והשטחים 
פעם גם חשבתי שטוב לנו בישראל עם הרבה דברים ממש כמו כל אספן הרוצה עוד ועוד. אפילו אחרי מלחמת ששת הימים מאד התלהבתי מהרבה דברים ואפילו מנחלת ארץ אבות. נדמה לי שבשנת 1982 הבנתי עוד כמה דברים ובכלל על החיים. האם קושי בהבנה קשור רק לדברים עם חשבון ומספרים? כמה קשי הבנה יש בישראל? האם הם רוב? אבא שלנו טען שהמילה יקה זה ראשי תיבות של יהודי קשה הבנה. יקה = יהודי קשה הבנה ואפילו במילון הדי חדש  של מילון בן יהודה שטראסה זה ככה מוזכר. 
מתי יבינו שהשטחים זה עונש? מה יש כל כך הרבה יהודים קשי הבנה בישראל? 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה