יום ראשון, 16 בפברואר 2014

לבנק ישראל אין לב

February 10, 2014 at 6:30am



בנק ישראל הוא מוסד מיוחד הראוי להרבה בדיקות. היום נבדוק לו את הלב. בכל בנק יש אנשים ולכולם יש לב. לב במובן הטוב של המילה. לדעתי לבנק ישראל אין לב. אני גם יכול להוכיח זאת. יש בנקים בעולם עם לב. לא כולם. ככל שאני רואה את הדברים הגעתי למסקנה שלבנק ישראל אין לב. עובדה!

למה באנגליה מחליפים שטרות ללא הגבלה ובישראל לא? בגלל המלכה? שטויות...
איך יודעים שלבנק אין לב? מזמינים קרדיולוג עם רקע כלכלי ומכשיר א.ק.ג. רגיל...
מי משתמש יותר בכסף מזומן, עשירים או עניים? כמה כסף יש במִזְרָן של תשובה, דנקנר או בן דב?

עוד מעט יחליפו לנו את שטרות הכסף בישראל. זה קורה כל כמה שנים ומסיבות שונות. בדרך כלל זה מיועד למנוע זיופים אבל לא רק. בהמון מקומות מחליפים את הכסף והשטרות. וְיָשָׁן מִפְּנֵי חָדָשׁ תּוֹצִיאוּ (ויקרא כוי) זה ממש ציטוט נאה, אבל איפה כתוב שצריך לנקנק?

מה יותר עדיף, תספורת או קירקוף?
החלפת שטרות זה מאד נחמד לאספנים וגם לכל מי שקשור לנושא. מעצבים, בתי דפוס, חלפנים ובכלל. שטרות כסף חדשים זה בדרך כלל טוב והרוב חוגגים. לא כולם. יש גם כאלה שיאכלו אותה. לא בכל המקומות בעולם אוכלים אותה. בארצות הברית, קנדה ,אוסטרליה, אנגליה, ירדן ומצרים יכולים להשתמש בכסף ישן, אפילו כזה שהיה עוד לפני שהמלכה אליזבת נולדה. בישראל תמיד אכלו אותה. מדינת ישראל חכמה על אזרחיה החלשים. תספורת זה מושג חדש בנוף הכלכלה הישראלי ומיוחס לטייקונים החדשים. קירקוף זה משהו שעושים למתים. זה בדיוק מה שעושה בנק ישראל ביחסו לכסף שהוא עצמו חתום עליו.

כאשר מכניסים למחזור כסף חדש, הבנקים נוהגים להחליף כסף ישן בחדש ללא תמורה. בדרך כלל התהליך לוקח זמן בו מאפשרים לציבור להכיר את הכסף החדש ולהסתגל לשינוי. הציבור המבוגר מתקשה להסתגל לשינוי בקלות. יש אנשים שמשתמשים רק בכסף מזומן. זה פשוט הרגל ומציאות מוכחת. אין למילה בנק מבחינתם שום משמעות. אין להם שם חסכונות וגם לא חובות כי איש לא יתן להם הלוואה. אנשים המקבלים קיצבאות במזומן וחיים מזה. מדובר בדרך כלל באוכלוסיה חלשה שלא משלמת מס כי אין לה ממה לשלם. בנק ישראל המציא עבורם מס חדש, אולי אפילו מבלי שהתכוון לכך. אולי אני תמים בענין הכוונה. ראה נושא מפעל הפיס. יש מספיק מקומות בעולם בהם כסף ישן לא הולך לאיבוד. לבנקים המרכזים שם יש לב. לבנק ישראל אין!

החוק וגם הלב
בנק ישראל עובד על פי חוק. החוק הזה נועד לתת לבנק כלים בייצוב המחירים במשק, שזהו תפקידו המרכזי והחשוב. זה שהתקנות והחוק מאפשרים לו כדין לפעול בדרך שהוא פועל לא אומר שזה בסדר. יש חוקים המעידים שאין מאחוריהם לב. לב אנושי עם חסד ורחמים. בנק ישראל פוגע בענין זה בדרך כלל באוכלוסיות חלשות המגיבות לאט אם בכלל. לבנק ישראל לא יקרה דבר אם ימשך להחליף בקופותיו את השטרות הקודמים שפג תוקפם. באתר של הבנק תוכלו לראות את השטרות שפג תוקפם ומאז ניתן רק להשתמש בהם ככסף משחק או אוסף למתחילים.

אל תגיד נגיד - פרופסור פישר, בבקשה כבד את הכסף של בנק ישראל
פניתי בזמנו לנגיד הבנק עם מכתב גלוי ברשת כמו גם מכתב מנייר שיועד אליו. קיבלתי תשובה מסודרת אבל פישר הנגיד לא חתום עליה. יותר עדיף שפישר לא חשב, ניסח וחתם על תשובה שכזו. מזל של כולנו. אבל בכל זאת זו תשובה רשמית של הבנק של ישראל. לדעתי זו תשובה מעליבה ואפילו לא חכמה. אחסוך מכם את תשובת הבנק.
בנק ישראל הפסיק לכבד את השטרות הקודמים אחרי פרק זמן מכובד של כ - 10 שנים. אם היה ממשיך לקבלם זה היה יותר מכובד. אני ראיתי במו עיני את המשפחות שניסו להחליף את הכסף שהותירו אחריהם אותם אנשים זקנים שהלכו לעולמם. אני יודע שאלה ברובן משפחות קשות יום. האנשים האלה חיו בקושי. ככה התרשמתי בעיניים שלי. כעת הכסף שאותם אנשים שמו בצד שווה אפס והכל בגלל שלבנק ישראל אין לב. גם ועדת חריגים באופן חריג יכולה להוות סוג של פתרון חלקי לאותם יורשי השטרות חסרי הערך.
החלטתי שהנושא הזה הוא מספיק חשוב שאקח אות וכפרויקט אישי ואשמח להצטרפות נוספים. ראשית להביא לידיעת הציבור הרחב כמו גם אישים משפיעים בישראל שיש דבר כזה. הקמתי דף מחאה משלי עם הסבר כללי שנכתב על ידי אורי מורמי. אתם מוזמנים להכיר את המלחמה על הכסף - שם זמני

אני קורא לכולם להפנים שיש בענין זה משום קיפוח וגזילה של כסף בעיקר מאנשים עם רקע כלכלי קשה. האם נראה לכם שהטייקונים הישראלים שמים שקלים במזומן מתחת למזרון? בנק ישראל חייב לשנות דרכיו. אם הוא לא יעשה זאת מרצון אז הכנסת אמורה לאלץ אותו ואם הם לא יפנימו זאת אז הציבור חייב למחות עד שיתרצו.

מי יכול לעזור?
כרגע אני בשלב הפצת המידע בנושא. פניתי לחבר הכנסת כרמל שאמה הכהן שכנראה מאד מאד עסוק ופשוט לא מגיב. הוא כנראה עסוק עם הרבה דברים אחרים. טעות שלי. לאחרונה פניתי לניצן הורוביץ ממר"צ. התחושה שלי היא שאיתו יקרה משהו חיובי.  לדעתי הוא אחד הפרלמנטרים הכי טובים שהיו ויש בישראל. עד כה רק פקה פקה. פניתי למבקר המדינה למרות שידעתי שזה לא הקטע המרכזי אבל שיהיה, כי אולי על הדרך הם יראו משהו שאני לא. הם ענו שלא בטוח שיטפלו בנושא. נקווה ונראה. ביבי הראשון יקבל מכתב בהמשך. נראה אותו נענה לאתגר כחסיד הסיסטמה האמריקאית של הפדרל ריזרב.
פניתי לעו"ד רוני גולן שיבדוק הנושא מזווית נוספת עם אפשרות פניה לבג"צ. נראה איך זה יתפתח. מדינת ישראל עברה כברת דרך בהרבה דברים. יש דברים בהם התקדמנו ואחרים בהם חלה נסיגה. עניין הכסף שפג תוקפו מעיד שיש לנו למה לשאוף. מבחינתי הנושא לא ירד מסדר היום עד שיקרה משהו חיובי.
שמעתם על השתלת לב לבנק?

לבנק ישראל אין לב פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב MySay

בנק ישראל מרכז המבקרים בצורת ש"ח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה