יום חמישי, 6 בפברואר 2014

לאן עבר מנדלבאום?

יום ‏5 פברואר 2014‏ בשעה ‏20:34‏
אם טעינו, וזה קורה לכולנו, יש סיכוי שנשלם ביוקר. לא תמיד זה עולה, כי הכל תלוי במזל שלנו. יש טעויות בכל דבר. אפילו אנשים מושלמים עושים טעויות. והיום על טעות בשטרות של בנק ישראל שעולה ושווה הרבה כסף, למי שמוכן לשלם ביוקר על טעויות של אחרים.

טעויות בשטרות כסף שוות זהב. ככל שהטעות מיוחדת ונדירה ככה גם השווי
האם טעויות קורות ככה סתם או נגרמות בכוונה תחילה? גם וגם וגם...
האם זו טעות לפרסם טעות בשטרות? האם יש סודות של טעויות או טעויות של סודות?

בכל תהליך המורכב משלבים עלולה לקרות תקלה. יש נהלים שלמים כמו גם תקנים הבאים למנוע תקלות וטעויות. בתחום האספנות יש כאלו המשוגעים על טעויות. תן להם טעות טובה והם בשמיים ואפילו פותחים את הארנק בחדווה. בזה שהם משלמים כסף טוב על טעות הם בטוחים שהם לא טועים. מענין מאד ענין הטעויות ויתכן שהכל מפני שיש אנשים שמחפשים טעויות בכל דבר ולכן גם מוצאים אותן. אם לא היו כאלה שמחפשים ובודקים כל שטר ומטבע אז כל הענין היה נפתר מעצמו. מתי אתם חיפשתם טעויות ושגיעות בשטרות?

אספני הטעויות חבורה לא סודית
אספני טעויות הם בדרך כלל אספנים ממש רגילים, רק שהוסיפו סעיף תרתי משמע לאוסף. אין רבים כאלה. שטרות עם טעויות לדעתי זה יותר נדיר, קשה להשגה, יקר ומיוחד. אתם מוזמנים לקישור הבא לראות אוסף טעויות מרשים במטבעות ישראל 

קשר השתיקה של קונספירצות הטעויות. האומנם?
שמעתי את התיאוריה שאומרת שמרבית הטעויות בתחום השטרות והמטבעות יזומות. במילים אחרות שזה לא יד המקרה כי אם במכוון על ידי אנשים בתוך המערכת המצויים בקשיי נזילות זמניים ומתוך רצון לרווח וחמדנות. לדעתי יש בזה משהו וקצת, למרות שבגדול אני לא שותף לתיאורית הקונספירציה בתחום זה. אגב יש לכם שם עברי למושג קונספירציה מעבר לתיאורית קשר?
על בולים וטעויות בפעם אחרת ושם יש אחלה קונספירציות עם תעודות.

כללי התעויוט בשטרים והאם אביב גפן אוסף טעויות?
בתחום הטעויות בשטרות יש שני כללים גדולים לעניות דעתי. הראשון הוא ענין התוספת או המחסור. על תוספת משלמים ועל חוסר פחות אם בכלל. תוספת בשטר זה מיוחד מאד וההפך כנראה פחות מרגש. שטר כסף עם תוספת זנב או משהו החורג מהמקור במידותיו מוסיף ערך מכזה החסר חלק ואפילו חסר לא יזום. בקיצור הפלוס מוסיף והמינוס מפחית. אני מקווה שאתם לא מתרגשים יתר על המידה מהקביעה האחרונה כי יש מספיק הוכחות שגם חוסר מענין ומיוחד שווה כסף. בקיצור יש עוד כלל והוא שאין כללים ובקיצור תביאו משהו טוב באמת, ואספן רציני ישלוף כסף טוב והרבה. יש דבר כזה? כן! אביב גפן לא אוסף תעויוט בשטרות כפי שידוע לי.

הדבר השני הוא נדירות הטעות. האם יש הרבה ומספיק לכל האספנים, או שמדובר בפריט אחד או שנים ואולי שלושה ויותר. אחד זה הכי טוב ,אבל הרבה פעמים מתברר שאין יחיד ביחידה וכמעט לכל דבר יחידי יש אח אחד לפחות במקום כלשהו. זה הסיפור שלנו להפעם.
והיום על טעות מיוחדת בשטר ישראלי שחשבנו שיש רק אחת כזו, או שבעצם הכרנו רק אחת. מדובר בשטר מאה ש"ח של בן צבי משנת 1986.השטר הזה הופיע לראשונה בשנת 1986 ובו נתמקד למרות שהיו לו גם מהדורות ב-1989 ואפילו ב-1995.

גב ופנים לשטרות מרשרשים
צד הפנים: ניתן לראות את דיוקנו של יצחק בן-צבי, ומימינו את שמות ספריו בתשע שורות כמעט סמויות, ומימינו ברקע דמויות המייצגות עדות בישראל. צד הגב: נוף של הכפר פקיעין שיצחק בן-צבי חקר וכתב אודותיו, בית הכנסת, עץ החרוב והמערה שבה הסתתרו רבי שמעון בר-יוחאי ובנו מפני הרומאים במשך 13 שנים. כמובן שיש את הערך של מאה שקלים חדשים בשני צדדים בשפות עברית אנגלית ואפילו ערבית.
כמעט כל שטר שאני מכיר נושא עליו גם חתימה או חתימות של אנשים העומדים בראש הגוף שהנפיק אותם. בשטר הזה משנת 1986 יש רק חתימה אחת של נגיד הבנק דאז מר משה מנדלבאום שממש קשור לשער ההיסטורי בירושלים.  למה אין חתימה נוספת של יושב ראש המועצה המייעצת? אין לי מושג ,אבל ניתן לשער שאולי באותו זמן לא היה כזה או סיבה אחרת ממש לא חשובה. הכי חשוב לסיפורנו כרגע הוא , מיקום החתימה של נגיד הבנק דאז משה מנדלבאום. אגב החתימה הזו ידעה כבר בלאגנים מוזרים , גם בשטר הרמב"ם הירוק של 1 שקל חדש.


מנדלבאום עבר לאחור צילום: אליעזר מורב וראובן כהן

האוצר של ראובן מאשדוד
יום אחד התברר לראובן כהן מאשדוד שיש לו אוצר קטן ביד. הוא קיבל מאה ש"ח של אותו בן צבי בצבע חום ובחושיו המיוחדים הבחין שאין לשטר חתימה. בדיקה נוספת אישרה לו את העובדה, שלא רק שאין חתימה במקום הקבוע , אלא שהנגיד וחתימתו עברו לאחור. כעת הם נחים להם בנחת ובשלווה לצד עץ החרוב. טעות נדירה, חריגה עם הסבר די דחוק, אבל עובדה שיש דבר כזה ואפילו יש משוגעים שישלמו אלפי דולארים בשביל זה במיוחד כשזה נמצא רק אצל ראובן מאשדוד. עד לפה השטר היחידאי של ראובן מאשדוד שממש גאה בשטר שיש ממנו רק אחד ודי. אין עוד מלבדו. עובדה.

פסיכיאטר מחוזי או ארצי?
ככה חשבנו כולנו...  לסיפור של ראובן מאשדוד והשטר המיוחד היה גם המשך הזוי מבחינתי עם מישהו עלום שם ופרצוף עד היום, שרצה לקנות אותו. התת סיפור הזה מצדיק מעורבות של פסיכיאטר מומחה בתחום הנפש והמחבואים ולא אלאה אתכם בנפשות המבליחות מעולמות אחרים. אנחנו בישורת האחרונה של מנדלבאום וחתימתו שסבו לאחור בשטר הבודד בעולם של ראובן מאשדוד ממש בסמוך לצומת עד הלום.

יוסי מירושלים איש שמח ואופטימי ממש כמו השם שלו
זה קרה בבוקר או אולי בצהריים כשיוסי מירושלים הגיע אלי לחנות. יוסי תמיד נוהג לחייך ולצחוק ולכן שם משפחתו ממש מתאים לו בול. יש ירושלמים שלמרות המצור והחוסר במים נשארו אופטימים לנצח. תכונה נהדרת שהלוואי וניתן היה לקנות ממנה לפחות עבורי. הירושלמים ברובם ממש לא מסתדרים עם הלחות של תל-אביב ולכן הם תמיד נראים בתנועה חזרה אל היעד הקדוש של הכותל וסביבתו. יוסי שולף לי שטר תאום של 100 ש"ח 1986 עם חתימה שסבה לאחור. הייתי המום ובכל זאת המשכתי לנשום כי אסור לעולם להפסיק ליותר מפרק זמן קצוב. יוסי קיבל אחלה בוחטה וחזר באותו היום הביתה שמח וטוב לב.

יוסי מעביר לאברהם וזה האחרון רץ ומכניס לאוסף ויש אליפות
השטר של יוסי עבר לאוסף של אברהם בירנבוים שהיה האספן הכי מדהים בעולם של שטרות ישראל ומנדט. היה לו גם אוסף טעויות מטריף. לאברהם היה הרבה מהרבה דברים , והכי חשוב שהיה לו מזל באספנות שכמו תמיד זה הדבר הכי חשוב בחיים. בספר האוסף של אברהם בירנבוים ז"ל יש מגוון טעויות. אפילו שטר של מנדלבאום ללא החתימה של מנדלבאום בכלל משנת 1986 כמובן. די מבלבל כל העסק הזה של טעויות.
לסיכום נושא החתימה של מנדלבאום שסבה לאחור, ידועים לי שני שטרות מסוג זה עד היום. בטוח שיש עוד אבל איפה הם מסתתרים? אולי אצלכם? אז תחפשו בבקשה.

ועוד טיפה על מנדלבאום , מנדלבום ומנדלבוים ובכלל
משה מנדלבאום היה נגיד בנק ישראל וקשור לשער מנדלבאום ולא בשרשרת. השם שלו קשור למעבר מנדלבאום שלא זכיתי לראות את המקור כי אם רק מה שנשאר ממנו למזכרת. אבל מבחינתי יש לי עוד משהו ממנדלבאום שישר קופץ לראשי ברגע שאני עובר בפתח תקוה - נכון פתח תקוה שליד ראש העין במקום שהיה פעם הבנק העולמי להשקעות שמנדלבאום שימש בשנות התשעים כיושב ראש בנק עולמי להשקעות (ב.ה.) בע"מ. המבנה מבחוץ מצופה השיש היה משהו בהחלט חריג בנוף המקומי שליד המשטרה המלבסית בדומה לשם היומרני. למען הפרוטוקול רצוי להזכיר שהכתיב הרשמי וכנראה גם החתימה שעל השטר מנדלבום. בנק ישראל קטלוג שטרות ומטבעות 

ועל שער מנדלבאום 

מנדלבאום הקוסמונאוט בחלל עם עדנה גורן
מכירים את השיר על מנדלבאום קח אותי אל החלל שליורם טהרלב ויוחנן זראי ובביצוע עדנה גורן? אז תכנסו לקישור ותראו איך יורי גגארין הקוסמונאוט הרוסי הגדול נהפך למנדלבאום

מנדלבאום התכשיט והבית
ואפילו תכשיטי מנדלבאום שלטענת דובי הוא לא יודע על שום קשר לנגיד ומשפחתו . אביו יעקב מנדלבאום ז"ל הקים את בית המלאכה בבית המגורים באלנבי 81, כניסה א', קומה ב' בשנת 1940. בהחלט מקום מיוחד 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה